vrijdag 19 januari 2018

Splitsing

Daar we vorige week bijna een verdubbeling van het aantal schaatsers op de binnenbaan van de Leidse IJshal hadden, dachten Bert Hoogeveen en ik na over de splitsing van onze groep IJVL-ers. Met 23 kinderen was het vandaag in ieder geval drukker dan in de eerste helft van het seizoen.
Doordat de niveauverschillen behoorlijk groot waren, zetten we de Acte van Verlatinghe van onze groep door.
Bert had daarvoor een simpel maar helder criterium voor bedacht: "Wie kan er pootje over?"
Ongeveer de helft van de kinderen ging met hem mee, de andere helft van onze groep bleef bij mij.
Daar vandaag van mijn groep de meeste schaatsers beginneling waren, kon ik teruggrijpen op de eerste schaatsles van dit seizoen.
Met de clownsstap en wandelen als beginoefeningen wijdde ik de kinderen in in de beginselen van de de edele schaatssport. Soms liet ik de kinderen met opzet een oefening uitvoeren, die totaal niet werken, zoals puur naar achteren afzetten. Je beweegt dan veel, maar je komt nauwelijks vooruit. Een groter contrast met de puur zijwaartse afzet kun je niet bedenken. Zo werd het een gevarieerde les en had ik geen last van de splitsing van onze groep.

Geen opmerkingen: