donderdag 4 januari 2018

Gammel

Veel mensen zijn de laatste weken verkouden of grieperig. Ook ik ontkwam daar niet aan. De laatste dagen was ik gammel. Ik had vooral 's avonds moeite om mezelf warm te houden. Om het op de been te houden, zorgde ik ervoor, dat ik om 10 uur onder de wol lag.
Er is namelijk geen beter medicijn dan een goede nachtrust.
Desondanks had ik gisterenavond twijfel, of ik het zou redden. Vanmorgen voelde ik me nog lang niet fit, maar ik wilde toch wel proberen of ik schaatsles kon geven. Net een laagje extra fietste ik om kwart voor 9 naar de Vondellaan. Bij de Leidse IJshal stond een rij kinderen tot buiten de toegangshal. Het zou dus druk worden vanmorgen.
Dat klopte ook. De 140 kinderen van gisteren werden vandaag met 146 overtroffen. Op de binnenbaan had ik met Jacob Vredenborg een groep van 20 kinderen onder mijn hoede. Het was een leuke les. Uitgaande van het wandelen leerde ik de bijhaal en het verlengen van de slag. Middels de vogelverschrikker leerden de kinderen het pendelen. Door het gewicht te verplaatsen, krijg je automatisch meer snelheid. Dusdanig, dat de oefeningen nodig waren om te leren remmen.
Aansluitend deed ik nog een manier om te stoppen voor: vallen. Kinderen vinden dit altijd een geweldige oefening.
Samen met de grote kunstschaatsgroep en en groep naast ons deden we als slot van de les tweelingtikkertje met ruim 50 kinderen.
De schaatsles had in ieder geval de trainer goed gedaan. Ik voelde me minder gammel dan vanmorgen bij het ontbijt.

Geen opmerkingen: