vrijdag 6 oktober 2017

Einde en nieuw begin



Vanmorgen nam ik, voordat ik naar mijn werk fietste, afscheid van Siebe en Ana, die na een kleine 2 weken vakantie weer naar het prachtige Asturias vertrokken.
Nu draagt vrijwel ieder einde een nieuw begin in zich. Dat kwam vanmiddag. Na mij thuis omgekleed te hebben, fietste ik naar de Leidse IJshal, waar een tweetal schaatslessen voor beginnende kinderen op het programma stond. In de hal werd het onderstaande spandoek in het daarvoor bedoelde raamwerk gespannen.
Om kwart over 4 begonnen dezelfde 5 trainers als vorig jaar aan de trainingen voor de Buitenschoolse sport, om half 6 gevolgd door 4 trainers van de IJVL voor hun seizoenstart.

Het grote voordeel van het geven van 2 lessen achter elkaar aan kinderen van gelijk niveau is, dat je de les maar een keer hoeft voor te bereiden en daarna 2 keer kunt geven. Na het inrijden volgde een stukje wandelen, gevolgd door de clownsstap.
Daarna klikte ik de ijzers van mijn kluunschaatsen eraf om te laten zien, dat de schaatsen niet volledig vlak zijn maar een ronding van 23 meter hebben. Dit om het belang van de druk op de hiel te laten zien.
Ik liet de kinderen volledig naar achteren afzetten om het contrast met de zijwaartse afzet zo groot mogelijk te laten zijn. Uiteraard volgde de goede afzet daarna.
Het spreekt voor zich, dat de basishouding, de balans en niet te vergeten de valoefeningen aan bod kwamen tijdens mijn schaatslessen.
De tijd vliegt. Aan het einde van de begindag van de schaatstrainingen deden we w.c.-tikkertje. We hopen de lijn van deze goede seizoensopening door te kunnen trekken.

Geen opmerkingen: