woensdag 13 september 2017

"Ik leer het toch nooit!"

Vanavond zou de laatste skeelertraining voor de G-schaatsers zijn. Zou, want het ging niet door. Vanmorgen zag het er niet naar uit, dat je kon skeeleren door de storm, die pas om 4 uur over zijn hoogtepunt heen zou. Dat viel mee. Gek genoeg woei het hier minder hard dan ten zuiden en ten noorden van ons.
Daarnaast dreigde de regen alsnog spelbreker te worden na een toch nog vrijwel droge dag. Op buienradar kon je een bui over Leiden heen zien trekken tussen 7 en 8 uur. Naarmate dat moment kwam trok de bui steeds noordelijker langs.
Om 7 uur had ik het warme eten achter mijn kiezen gepropt, daar ik plotsklaps wel training moest geven. Ik sprong op mijn fiets en reed met de wind in de rug zo snel mogelijk naar de skeelerbaan van Leiderdorp. Daar aangekomen zag ik wel een regenboog hangen, maar de G-schaatsers waren in geen velden of wegen te bekennen.

Daar ik niet voor Jan Doedel naar Leiderdorp gefietst wilde hebben, sloot ik me aan bij de groep van Tjeerd Siersma. Jaap de Gorter reed hier ook in mee. Hij was door Gerard van Tol gebeld in de veronderstelling, dat Jaap training zou geven aan de G-schaatsers.
Het was een leuke training met 4 Steigerungen van 100 meter tegen de wind in en daarna 4 met de wind in de rug. Je moest niet voluit gaan want anders ging je met te veel snelheid de bocht in.
We kregen wat oefeningen om de heup wat beter in te zetten en daarna met de bijhaal en op dat moment ook dieper gaan zitten om de druk meer op te bouwen. De combinatie van deze oefeningen vraagt een goede timing.
"Daar hoef ik niet op te letten", zei Annerieke van der Beek: "Ik leer het toch nooit!""
Tjeerd bedankte haar voor de positieve feedback.
De slotoefening was bochten lopen in de kleine bocht. De groep was in tweeën gesplitst. Je moest een ander feedback geven, en deze deed dat dan bij jou. Ik was, hoe kan het ook anders, gekoppeld aan Janina Wolf

Ik gaf haar de tip de glijfase op rechts te verlengen om het linkerbeen meer rust te gunnen. Omgekeerd kreeg ik de tip om een tussenstap te doen als ik te weinig vaart had om de bocht goed te lopen.
Bij de 4 rondjes op de grote baan volgde ik dat advies op. Bij de laatste ronde begon het te regenen. Symptomatisch voor dit skeelerseizoen, waarin ik op 5 trainingsavonden zegge en schrijve een kwartier training gaf aan de G-schaatsers.
Hopelijk komen er het bij het G-schaatsen in de Leidse IJshal minder afgelastingen.

Geen opmerkingen: