woensdag 10 mei 2017

The Pink Floyd Exhibition


Om te vieren dat het 50 jaar geleden is dat "Pink Floyd" zijn eerste single uitbracht, is vanaf zaterdag een grote tentoonstelling te zien in het Victoria and Albert Museum.

Er is behoorlijk uitgepakt met "The Pink Floyd Exhibition: Their Mortal Remains". De vitrines staan vol met kladjes van songteksten, microfoons, tekenboekjes, aanplakbiljetten, oude foto's en brieven.

De opzet van de expositie is eenvoudig: in elke ruimte wordt chronologisch en aan de hand van de albums van "Pink Floyd" een periode behandeld.

Toch is de muziek het belangrijkste. Er is een hele kamer ingericht met instrumenten en techniek. De zaal is inderdaad een walhalla voor liefhebbers: drumstellen, gitaren, versterkers, microfoons: het staat allemaal zorgvuldig uitgestald.

In dezelfde ruimte kan de bezoeker op een mixtafel een eigen versie van de hit "Money" uit 1973 maken.

Voor deze tentoonstelling is "Comfortly numb" opnieuw afgemixt. Dit het laatste optreden van de band met zijn vieren, in 2005 in een concert in Hyde Park in Londen.

Het Victoria and Albert Museum bracht eerder de zeer succesvolle tentoonstelling "Bowie is", die na een periode in Londen op wereldtournee ging. Ook Nederland werd aangedaan: in het Groninger Museum trok de expositie meer dan 200.000 bezoekers.
"Als de Pink Floyd-expositie ook een succes wordt in Londen, dan willen we zeker weer naar andere musea", zegt Victoria Broackes. "Ik hoop ook naar Nederland."

Zodra de tentoonstelling naar Nederland komt, zal ik "Welcome to the machine" zijn. Nu Siebe niet meer in Caterham woont, zie ik ons niet zo snel naar Londen gaan. En de tentoonstelling meepikken in de zomervakantie? Zo heel fijn is het fietsen door Londen nou ook weer niet....

Toch wil ik "The Pink Floyd Exhibition" graag een keer zien. Vanaf mijn jeugd ben ik al fan van "Pink Floyd".

In "De Hobbit" was het vermoedelijk de meest gedraaide muziek. Dat is een waarheid als een koe....

Geen opmerkingen: