woensdag 24 mei 2017

Marathonrevolutie

Eind april had ik een stuk geschreven over de marathonrevolutie. Voor mijn doen had ik door omstandigheden weinig getraind. Afgelopen zondag kon ik zien, waar dit allemaal toe zou leiden. Welnu, het antwoord was duidelijk: ik had mijn langzaamste marathon gelopen.

Toch is dit niet het hele verhaal. Het ligt wat genuanceerder. Als je de eerste en de tweede halve marathon bekijkt, dan zie je een flink verval: 2.13.07 om 2.28.04. Net geen kwartier.

Normaal gesproken zou ik ontevreden zijn met zo'n verval. Dat wordt anders als je het weer erbij betrekt. De eerste helft was het grotendeels bewolkt, vanaf Hoogmade, de geboorteplek van mijn moeder, werd het zonnig. Mijn schat van een moeder had dan ook een zonnig karakter, dus dat klopt helemaal.

In deze tijd van het jaar scheelt dat al gauw een graad of 5. Met de ervaring van 15 uitgelopen marathons kan ik u verzekeren, dat 19 graden of 24 graden met hardlopen een wereld van verschil maakt.

Desondanks zat in mijn ogen het grootste deel van het verval in het maken van te weinig kilometers. Het verschil tussen 2 of 3 maal een 30 kilometer is toch wel erg groot. Ik kon het wat hogere tempo in de eerste halve marathon simpelweg niet volhouden bij gebrek aan het échte duurwerk. Wat dat aangaat zit ik helemaal op de lijn van Miranda Boonstra.
Een marathon vraagt om kilometers maken. Zorg ervoor, dat je die in een mooie omgeving loopt, zodat je tijdens het hardlopen niet alleen van het kilometervreten, maar ook van de mooie natuur kunt genieten!

Geen opmerkingen: