vrijdag 16 september 2016

Domper

Het was gisteren nog steeds een flink warme dag, maar het was al merkbaar, dat er verandering in de lucht zat. Na naar de bibliotheek aan de Hoorneslaan gefietst te hebben, deed ik met de biebauto een rondje langs de andere vestigingen.

In Valkenburg moest ik een stuk verder lopen om de kratten te wisselen, daar het bij "Het Dorpshuis" zeer druk was met kermisklanten.

Na een ritje naar Rijnsburg kwam ik, terwijl ik kratten sjouwde, Jan Pieter Tensen tegen, met wie ik in de Leidse IJshal heel veel rondjes geschaatst heb bij de 1000 rondjes van Leiden.
Hij was bezig met het verspreiden van folders om lid te worden van de Rijnsburgse IJsclub. Bij deze hoopt dit IJVL-lid, dat deze doordouwer veel Rijnsburgse ingezetenen enthousiast kan maken voor de schaatssport.

Na de wekelijkse avonddienst fietste ik naar het gemeentehuis van Katwijk. Daar zou na zeer veel onderzoeken en afgeschoten plannen eindelijk een beslissing gaan vallen over een locatie voor de nieuwe Hoofdbibliotheek. Hoopvol gestemd reed ik naar de gemeenteraadsvergadering, maar al snel werd me duidelijk, dat ik terecht gekomen was in iets, wat prachtig is samengevat in de titel van een gedichtenbundel van Martinus Nijhoff: "Lees maar, er staat niet wat er staat".

Van een drietal partijen was al bekend, dat ze hoe dan ook tegen de verhuizing van de bibliotheek naar de Noordzeepassage zouden zijn.

Maar dat de Partij van de Arbeid zich op deze besluitvormende vergadering tegen het zoveelste plan keerde, verbaasd mij hogelijk. De PvdA maakte zich in het kabinet Den Uyl sterk voor spreiding van kennis, macht en inkomen. In deze volgorde!
In vroeger tijden stond de bibliotheek hoog aangeschreven bij de sociaal-democraten. Samen met het onderwijs moesten zij zorgen voor volksverheffing. Daar was gisterenavond niet veel van te merken tijdens de gemeenteraadsvergadering. Ik snap wel, waarom het in electoraal opzicht niet zo goed gaat met de PvdA. Als je te ver afdrijft van je oorsprong, verlies je vanzelf je eigen achterban.

Daar diverse andere partijen ook hun kruit droog hielden op deze besluitvormende vergadering, eindigde deze vergadering met hetgeen wij bij de bibliotheek al zo vaak meegemaakt hebben: uitstel, met een gerede kans op afstel. Met dank aan de vaak anonieme schreeuwers in de sociale media, die de toon hiervoor gezet hebben.

De avond eindigde in een domper. Niet alleen voor ons, maar ook voor burgemeester Jos Wienen, die na zijn laatste gemeenteraadsvergadering voor zijn vertrek naar Haarlem, na zich 15 jaar ingezet te hebben voor nieuwbouw van de bibliotheek, met een vals slotakkoord gaat vertrekken.

Want het gekke is: er ligt 11 miljoen euro klaar voor een nieuwe Hoofdbieb. Daarnaast hebben we in 2014 een structurele bezuiniging voor onze kiezen gehad van € 200.000,- per jaar. Het verhaal erbij was, dat we in 2014 in een ander pand zouden zitten, waarin we efficiĆ«nter zouden kunnen werken. We zitten nog steeds in het onpraktische gebouw aan de Schelpendam, maar de 2 ton zijn we wel kwijt. Als je dit bedrag over 40 jaar rekent, de tijd waarvoor je een nieuwe bibliotheek neerzet, dan kom ik uit op 8 miljoen euro. Reken je daar de hypotheekrente over deze periode bij, dan kom je volgens mij uit op een bedrag, dat de 11 miljoen euro dicht benadert. Kortom: we betalen het uit eigen zak!
Na afloop sprak ik met een gemeenteraadslid, die nog wel verwacht, dat de uitkomst uiteindelijk positief zal zijn: "Vanavond werden er politieke spelletjes gespeeld!"

Ik mag het hopen. Vooralsnog ging ik wel voor de zoveelste keer met een domper naar huis.

Geen opmerkingen: