woensdag 28 september 2016

Blauwe ader van de Bollenstreek

Vanavond zou ik naar Joep Kapiteyn in Hillegom fietsen vanaf mijn werk in Hoornes/Rijnsoever. Het was loeidruk en er kwamen maar liefst 14 kratten en dozen met boeken vanaf andere vestigingen. Daar Evelien en ik het samen moesten rooien, stonden aan het eind van de middag 2 kasten en 4 karren vol boeken om op te ruimen.
Daar morgenochtend toevalligerwijze de 2 hoofden frontoffice in de Hoornes werken, zette ik een opbeurende boodschap in de agenda: "We hebben heerlijk geklaverjast vanmiddag. Er staat nog wat om op te ruimen voor jullie."

Ik weet wel, hoe ik in een goed blaadje moet komen bij mijn hoofden!
Op weg naar Hillegom at ik in Voorhout in een snackbar een patatje pindasaus en een sateetje. Onder het eten bladerde ik door het boek "Blauwe ader van de Bollenstreek" over 350 jaar Haarlemmertrekvaart en Leidsevaart.

In het boek stond een klein stukje over schaatsen, dat echter wel historisch bleek te zijn. Op 1 maart 1888 won Klaas Pander de schaatswedstrijd tussen Haarlem en Leiden, een afstand van ongeveer 30 kilometer, waarmee de kiem gelegd voor het huidige marathonschaatsen.

Ondanks dit belangwekkende stuk schaatshistorie, fietste ik langs Wim en Joke Beenakker, die ik "Blauwe ader van de Bollenstreek" overhandigde. De veel te jong overleden Jan Beenakker werd in de literatuurlijst van dit boek genoemd. Dit boek is beter op zijn plek bij de familie Beenakker. Er zijn dingen in het leven, die belangrijker zijn dan schaatsen.

Geen opmerkingen: