zaterdag 2 juli 2016

Utah Beach

Vandaag ging de Tour de France van start bij Mont Saint-Michel.

De etappe ging naar Utah Beach, waar het op 6 juni 1944 een slagveld was.

Daarmee vergeleken vielen de valpartijen in de altijd hectische eerste etappe erg mee. Hoewel?
Symbolisch genoeg versloeg bij de stranden van D-day de Brit Mark Cavendish de Duitsers Marcel Kittel en André Greipel.

L'histoire ce répète.
Op de televisie kon ik zien, hoe diverse fietsen een flinke opknapbeurt konden krijgen. Vanmorgen was ik even langs fietsenmaker Van Vliet gereden. Bij het schakelen had ik het idee, dat de versnellingen net niet goed pakten. Dat klopte. De derailleur was gebogen. Dit euvel was snel hersteld.
's Middags liep ik naar de volkstuin, waar ik aardbeien plukte en het compostvat wat leger schepte. Een gratis krachttraining.

's Avonds keek ik naar de langdurige schaakpartij tussen Duitsland en Italië. Pas bij de strafschoppen werd het hectisch. De Duitsers deden het net iets minder slecht dan de Italianen. Met 18 penalties vestigden de voormalige bondgenoten uit de Tweede Wereldoorlog een nieuw record.
Ze deden het nog slechter dan Oranje. Een prestatie van formaat!
Of kan ik beter zeggen: een waar slagveld?

Geen opmerkingen: