vrijdag 6 november 2015

Zeepkist


Komt dat zien! Komt dat horen! In Schaatshal Leiden wordt op zondag 13 december "De 1000 rondjes van Leiden" geschaatst voor het goede doel. Bert Breed is een van de deelnemers.
“Ik neem voor de zesde keer deel aan de "1000 rondjes van Leiden". Om half zeven klinkt aan de Vondellaan het startschot van de afstand die gelijk is aan de Elfstedentocht. Er waait geen wind en het ijs is in perfecte conditie, maar daar staat tegenover dat je 2000 bochten moet zien door te komen. Dit evenement is ontstaan als geintje. Vanwege dooi moest de Nierstichting Elfstedentocht op Flevonice worden afgelast. Als alternatief zijn op Oudejaarsdag 2010 de eerste 1000 rondjes verreden in Schaatshal Leiden.
Die eerste editie is de enige keer geweest waarbij ik de 200 kilometer niet heb uitgereden. Ik wilde me sparen voor een mogelijke Elfstedentocht die wel eens verreden zou kunnen worden en ben na 750 rondjes gestopt. Het jaar erop haalde ik mijn gram door voor het Glazen Huis maar liefst 1150 rondjes te rijden. Dit baanrecord van 230 kilometer staat nog fier overeind! De overige drie edities reed ik gewoon de 200 kilometer uit.
Tot nu toe waren er steeds rond de honderd deelnemers. Slechts een handvol schaatsers begint individueel aan de 1000 rondjes. De overige deelnemers doen 250, 500 of 750 rondjes of volbrengen deze Alternatieve Elfstedentocht in estafettevorm. Alles is perfect georganiseerd: er wordt om het uur gedweild, er is eten, drinken en een dweilorkest. En je kunt je laten masseren, want het is echt afzien voor het goede doel. Evenals vorig jaar gaat de opbrengst naar het Willem-Alexander kinderfonds LUMC. Dit fonds ondersteunt projecten, die de kwaliteit van leven van chronisch zieke kinderen verbetert. Sfeerverslagen van dit prachtige evenement zijn te vinden op www.bertbreed.blogspot.nl.”
www.schaatshalleiden.nl

Aldus mijn door Richard Post bewerkte tekst met een prachtige foto van Marta Klement, zoals dit in het november/december-nummer van LOS verschenen artikel.

Voor degenen, die mij altijd al een losbol vonden: vanaf heden kan ik hen onmogelijk ongelijk geven....

Geen opmerkingen: