maandag 19 oktober 2015

Holland, Natuur in de Delta

Als natuurliefhebbers togen Ada en ik 35 jaar geleden naar Dodewaard om de kerncentrale gesloten te krijgen. Uiteindelijk is dat toch gelukt, al ging dat niet in een keer.

Vandaag had ik een vrije dag genomen om dat te kunnen vieren met Ada. Zij is, zoals mijn moeder dat op onze bruiloft omschreef: "Puur natuur". Het is dan ook niet verwonderlijk, dat we vanmiddag samen naar Lido gingen om de film "Holland, Natuur in de Delta" te bekijken.

De film is trouwens van de makers van de film "De nieuwe wildernis" over de Oostvaardersplassen.

Maar voor het zo ver was, fietste ik vanmorgen om half 9 naar de Vondellaan om in de Leidse IJshal schaatsles te geven aan kinderen. Bij het verdelen van de 80 kinderen over de diverse trainers schortte er kennelijk wat aan mijn kledij, want mijn groepje behelsde slechts 1 kind....
Nu kan een privé-les natuurlijk nooit kwaad, maar het leek me voor deze jonge schaatser toch gezelliger om met wat leeftijdsgenoten te kunnen schaatsen. Anne-Marie, die de baan naast mij had met 4 kinderen, had er geen bezwaar tegen, dat we de groepen samenvoegden.
De les ging uiteraard speels met de clownsstappen, de vogelverschrikker, valoefeningen met de buikschuiver als uitschieter, slaloms, zowel solo als in polonaise en onder de mikadostokken door schaatsen.

Na me thuis omgekleed te hebben, lunchten we saampjes om vervolgens naar de Steenstraat te fietsen voor de film "Holland, Natuur in de Delta".

We vonden het een prachtige film, ondanks de wat minder positieve recensies. Nu eens geen "grootse" natuur, maar juist de alledaagse natuur, waar je vaak aan voorbij gaat of waarvan je zelfs helemaal niet wist. Als schaatser weet je, dat je wereldwijd gezien in een heel bijzonder land woont, hetgeen in "Holland, Natuur in de Delta" heel goed naar voren kwam.

Kortom, ik kan iedereen deze natuurfilm van harte aanbevelen.
Na in het centrum van Leiden nog een paar kleine boodschappen gedaan te hebben, gingen we op ziekenbezoek bij een door een herseninfarct getroffen vriend. De heenreis met de trein verliep probleemloos. Dat gold niet voor de terugreis. Bij aankomst bij het station lazen we de mededeling, dat de trein niet reed door een aanrijding met een persoon. Via diverse vormen van openbaar vervoer deden we er in plaats van een half uur twee uur over om weer in Leiden terecht te komen. Het hele treinverkeer was in de war. Voor ons was het lastig, maar niet meer dan dat. Er zijn echter mensen, die thuis een heel andere mededeling krijgen....

Geen opmerkingen: