dinsdag 10 maart 2015

De opvolging van Ivo O. en Fred T.


Helemaal onverwachts kwam het natuurlijk niet, maar toch beheerste het vertrek van de minister en de staatssecretaris van Justitie het nieuws de afgelopen 24 uur.

Maar waar bewindslieden gaan, daar verschijnen uiteraard al snel weer nieuwe bewindslieden op het toneel. Dit geeft altijd veel aanleiding tot speculatie.

Met dit in mijn achterhoofd fietste ik naar de Leidse IJshal, waar ik met de "Krasse knarren" 125 rondjes zou rijden op het spiegelgladde ijs. Het was wat rustiger dan anders. Vanwege het mooie fietsweer waren diverse personen aan het trainen voor de Joop Zoetemelk Classic.

Ik ken echter mijn klassiekers en mijn vermoeden werd bevestigd. De naam van de "Twee van Breda" circuleerde de hele ochtend rond. Vergeleken met andere kandidaten hebben zij op veel punten een nauwelijks te overbruggen voorsprong.
De "Twee van Breda" hebben jarenlange ervaring met Justitie. Sterker nog, zij kennen het van binnen en van buiten. In die jaren in Breda hebben zij voldoende zitvlees gekweekt, dat zij in conditie houden met het schaatsen: dan moet je immers diep zitten.
Henk D. en Hans den O. begeven zich graag op glad ijs. Maar ja, ze hebben dan ook scherpe ijzers aan de voeten. Maar niet alleen de schaatsen zijn geslepen, de heren zijn het zelf ook.
Voorts komen soepeltjes de bocht door. Sterker nog, zij kunnen zich, als het echt moet, in 1000 bochten wringen.

Daarnaast liet Henk D. wederom een staaltje van zijn kunnen zien, toen ik op kop reed bij het blok van 25 rondjes. Op een gegeven moment hoorde ik niets meer achter me. In de bocht keek ik om en zag, dat er niemand achter me reed. Henk had stiekem een gat laten vallen. Dit maakt hem uitermate geschikt om minister te worden. Een beetje minister laat immers een gat op de begroting achter voor zijn opvolgers!
Die kans hebben Ivo O. en Fred T. niet gekregen vanwege het teruggevonden bonnetje van de miljoenendeal met Cees H. Dat zal de "Twee van Breda" niet overkomen. Zij hebben hier een probaat middel voor: de open haard!

Iedereen mag gaan speculeren over de opvolging, maar in feite is het een gelopen race. Temeer, daar Hans den O. en Henk D. iets hebben, waar andere kandidaten niet aan kunnen tippen. Wie kunnen er immers Kamervragen over de ontsnapping van de "Twee van Breda" beter beantwoorden dan de "Twee van Breda" zelf?

Geen opmerkingen: