dinsdag 3 februari 2015

De snelle en de langzame bank

Om half 7 werd ik na een verkwikkende nachtrust wakker van het gekletter op de dakramen: regen. Niet veel later meende ik te horen, hoe een buurman de ruiten van zijn auto krabde. Twee tegenstrijdige geluiden, die echter wel bleken te kloppen, toen ik om half 9 naar de Vondellaan fietste.
Het was verraderlijk glad. Hele stukken fietspad kon je gewoon doorfietsen, om dan ineens op een spiegelglad stuk asfalt terecht te komen. Je hoorde dan ook geregeld de sirenes van de hulpverleners, die op weg waren naar weer een ongeluk ten gevolge van de plotselinge gladheid.

In de Leidse IJshal begaf ik me wederom op glad ijs. Door de kou was het ijs keihard, waardoor het zeer goed gleed. En dat kwam mooi uit, want op de bank bij de ingang gezeten werden Henk Distelvelt en ik begroet door Frits van Huis: "Ha, jullie zitten op de langzame bank. Ik loop zo door naar de snelle bank."
"Dat zullen we nog wel eens zien", antwoordde Henk.

Als coördinator kon ik natuurlijk niet anders, dan de heren te laten duelleren. Die kans kregen ze bij het eerste blok van 20 rondjes in de piramide van 125 rondjes. Henk nam de derde en Frits de vierde 5 rondjes op kop. Frits moest het eerlijk toegeven: de kopman van de langzame bank was sneller.
Het was trouwens behoorlijk druk op de buitenring. In totaal reed er een man of 35 rond, waaronder een peloton van 20 "Krasse knarren". Het ging in zijn totaliteit behoorlijk hard. Iedereen rook kennelijk het natuurijs. De komende dagen bestaat de kans op ijsdagen.

Met een beetje geluk en wat reistijd kunnen we zaterdag op natuurijs schaatsen in het noorden of oosten van het land. De vorst is in onze omgeving vermoedelijk net te kort en te matig om in onze omgeving op natuurijs te geraken.
Wel is het deze week uitmuntend weer om naar Flevonice te gaan. In de kantine van de IJshal, waar de snelle en de langzame bank gebroederlijk naast elkaar zaten, besloten we om donderdag naar Biddinghuizen te gaan.

's Nachts vriest het een paar graden, overdag is het een paar graden boven nul en het wordt waarschijnlijk zonnig met weinig wind. We verzamelen om 9 uur bij de IJshal en vertrekken om kwart over 9 naar Biddinghuizen voor een heerlijk dagje schaatsplezier. Maar niet verder vertellen, hoor....

Geen opmerkingen: