donderdag 26 februari 2015

De boerderij der dieren

De parodie van de Britse schrijver George Orwell op het communistische systeem in de Sovjet-Unie, "Animal farm", heeft één zin opgeleverd, die in ieders geheugen gegrift staat: "All animals are equal, but some are more equal than others."
Vanmorgen heb ik dat principe toegepast bij de schaatsles in de Leidse IJshal.

Het thema van mijn les was dan ook "Dieren". Diverse dieren had ik al heel wat jaren gebruikt bij het lesgeven aan kinderen.
De aap spreekt voor zich: de goede uitgangshouding. De giraf met zijn lange poten is heel handig om de afzet te laten oefenen. De flamingo en de ooievaar gebruik je bij het zo lang mogelijk op 1 schaats doorglijden.
Bij het schuin naar voren glijden komen de ijsbeer en de pinguïn tevoorschijn, terwijl je de kinderen kunt laten springen bij de kangaroo. De olifant kun je twee maal gebruiken: bij de bekende olifantenoren, maar ook met de slurf, waarmee ze voedsel van de grond af rapen.
Met de slang maak je een lange rij, die je in polonaise voorttrekt. Deze is heel leuk als je dit combineert met de slalom.

Een bijzondere ervaring had ik, toen ik de tijger nadeed of eigenlijk voordeed. Een tijger besluipt zijn prooi. Dat sluipen ging prima, maar toen ik op het midden van de binnenbaan wegsprintte, schoot mijn rechterschaats los. Op mijn linkerschaats gleed ik naar de boarding en toen ik deze vastgreep, schoot ook de binding van mijn linkerschaats los. Normaal gesproken lig je bij zo'n actie languit op het ijs, maar op een of andere onverklaarbare reden, bleef ik op de been.

Het paard is trouwens ook een prima dier voor gevarieerde oefeningen. Als ruiter ga je op en neer, dus telkens kun je de kinderen diep laten zitten.

Maar qua oefenstof hebben onze gevederde vrienden het meest te bieden. Je kunt de kinderen laten fladderen, een goede balansoefening, en ze laten zweven, waarbij de heupinzet iets beter tot zijn recht komt. Tenslotte kwam de vraag van één van de kinderen: doen we de roofvogel nog, die op zijn prooi duikt?

Een prima valoefening!

Maar wie dacht, dat daarmee het aantal oefeningen uitgeput was, vergist zich. Er volgde nog een riedeltje, te beginnen met het eieren leggen: telkens diep door de hurken. Het vervolg was de eieren uitbroeden: op je kont vallen vanuit het diepe hurken.
Ineens bedacht ik een nieuwe oefening: uit ei kruipen. De kinderen kropen naar de overkant, net op het moment, dat Maup Honcoop langskwam om de consumptiebon te brengen.
Zijn commentaar was kort maar krachtig: "Je bent ook een vreemde vogel!"

Na uit het ei gekropen te zijn, moesten de kuikens natuurlijk hun eerste vliegles krijgen en omhoog en omlaag vliegen. Kortom: de boerderij der dieren biedt oefenstof genoeg. Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn meer gelijk dan andere....
Aan het slot van de voorbijgevlogen les kregen alle kinderen een kennismakingsbewijs. Hierbij waren alle schaatsers écht gelijk!

Geen opmerkingen: