maandag 19 januari 2015

Margriet

Net als vorig jaar kwam Margriet ook dit jaar met een rubriek over schaatsen.

Als schaatsliefhebber moet ik natuurlijk wel mijn vakliteratuur bijhouden, dus als ergens vermeld staat, dat je de mooiste schaatsroutes in het tijdschrift kunt vinden, dan wil ik dat graag ter hand nemen.

Een drietal ervaringsdeskundigen gaf een aantal tips. Dat levert een paar prachtige koppen op.
Bij Louise Stricker, een recreatieschaatsster, luidt deze: "Als het vriest, kan ik nergens anders meer aan denken."
Deze woorden zijn mij uit het hart gegrepen.
Oud-topschaatsster Annamarie Thomas kwam met deze opmerkelijke uitspraak: "Wat schaatsen je op kan leveren? Mooie billen!"
Daar denk is zelf na de schaats tegen mijn rechterbil toch ietsje anders over....
Sportarts Feikje Riedstra had een heel verstandig advies: "Loop niet te hard van stapel."
Over het algemeen geeft zij nuttige tips, maar haar advies om rookworst te eten moet u beslist niet opvolgen!
Onder het kopje "Wie de schaats past, trekke hem aan" passeren de Friese doorloper, de lage en de hoge noor, de ijshockeyschaats en kunstrijschaats de revue. De beste voor het rijden van een toertocht ontbreekt gewoon: de kluunschaats!

De toertochten, die genoemd worden zijn de Weerribbentocht, al dan niet gekoppeld aan de Wieden. De Weerribben ken ik vooral van het kanoën. Een prachtig gebied, dat naadloos overgaat in de Wieden met Giethoorn als middelpunt.

De Negen Dorpentocht Krimpenerwaard ken ik niet, maar ik geloof bij voorbaat al, dat dit een prachtige toertocht is.

Dat geldt ook voor de Waterlandtocht, die onder andere door Broek in Waterland, Ilpendam en Monnickendam voert. Monnickendam ken ik inmiddels behoorlijk goed, omdat het diverse keren de uitvalsbasis was voor schaatsplezier op de Gouwzee.

Maar het gebied aan "de andere kant van de dijk" ken ik eigenlijk alleen van het fietsen.

Het lijkt me inderdaad een zeer aanbevelenswaardige tip.

De laatste aanbevolen toertocht betreft de Vinkeveense plassen. Barbera de Loor, oud-wereldkampioene op de 1000 meter, tipte de omgeving van de Vinkeveense plassen.

Deze ken ik inderdaad niet, maar op vergelijkbare turfafgravingen als de Loosdrechtse plassen en de Ankeveense plassen heb ik met veel plezier toertochten gereden.

Wat dat aangaat is er niet veel mis met de keuze van Margriet.

Geen opmerkingen: