donderdag 4 december 2014

IJs in de sloten

Toen ik vanmiddag naar mijn werk fietste, zag ik op een paar luwe plekken een vliesje ijs in een paar sloten liggen. Als je weet, hoe weinig het feitelijk heeft gevroren de afgelopen week, ondanks dat we bijna een week oostenwind hebben gehad, verbaasde ik me daar toch wel over. Het water koelt toch sneller af dan verwacht.
In weerkundig opzicht beleefden we trouwens een opmerkelijke dag: het westen van Zuid-Holland was de koudste plek van Nederland en de laatste plek, waar het vroor!
Sterker nog, het was bij ons een stuk kouder dan in Polen....

Hoe de kou Nederland verliet is mooi te zien op deze van www.weerwoord.be geplukte temperatuurkaarten van het KNMI.




Met 0,1 Hellmannpunten zijn zowel meetpunt Valkenburg als meetpunt Voorschoten de hatelijke 0,0 van 2013-2014 voorbij. Wellicht dat dit de opmaat is voor een goede schaatswinter.

Vol verwachting klopt ons hart....

Geen opmerkingen: