donderdag 18 december 2014

"Als je een echte kanjer bent, dan rij je de 25 rondjes op kop!"

Om kwart voor 9 was de eerste gang in de Leidse IJshal naar de winkel van Ooms Sport. Ik moest bij Marjolein Donkerbroek was pasjes ophalen van kinderen, die op het IJVL-uur op vrijdagmiddag schaatsen.
Allereerst feliciteerde Marjolein me met het uitrijden van de 1000 rondjes van Leiden en vroeg me, hoe ik dat voor elkaar had gekregen.
"Ach", antwoordde ik bescheiden: "Als je maar genoeg rare bokkensprongen maakt...."

Nu ik er toch was, kon ik meteen mijn nieuwe rondenteller omwisselen. De duizendtallen draaiden een paar keer mee. Bij de 1000 rondjes van Leiden was de eindstand volgens mijn teller 3012 rondjes. Als ik dit serieus zou nemen, zou ik een dik wereldrecord hebben gereden.

Behalve met een nieuwe rondenteller verliet ik de winkel in de IJshal ook met de net gedrukte IJVL-folder, die er zeer uitnodigend uitziet.


Bij het aantrekken van de langlaufschoenen wachtte me een aangename verrassing. Frits van Huis was overgekomen uit Afrika. Met mijn Elfstedenmaat draaide ik in de achterhoede mee met de "Krasse knarren".

Het tempo lag aanzienlijk hoger dan afgelopen dinsdag. Op zich reed ik ook wel harder, maar het tempo was dusdanig hoog, dat ik diverse keren moest lossen en bij een drietal series op een rondje werd gezet. Dat gebeurde echter niet bij de serie van 25 rondjes.
Henk Distelvelt kwam naar me toe met deze zin, die ik niet over mijn kant kon laten gaan: "Als je een echte kanjer bent, dan rij je de 25 rondjes op kop!"
Toen Frits, die achter mij reed, na 10 rondjes aanbood om de kop over te nemen, antwoordde ik: "Geen denken aan. Ik ben uitgedaagd!"

Je bent een kerel of je bent het niet.
Ondanks het lossen bij andere series heb ik erg lekker geschaatst. De hersteltrainingen lopen boven verwachting, ook al heb ik nog geen snelheid in mijn benen. Maar dat geeft niet. Over 3 weken rijden we pas weer met de "Krasse knarren". Eerst gaan we in de Kerstvakantie schaatsles geven aan kinderen.

Hopelijk is "de echte kanjer" dan helemaal hersteld.....

Geen opmerkingen: