maandag 24 november 2014

Winterverwachting

We stevenen dit jaar onbedreigd af op het predicaat "Het warmste jaar ooit", zoals dat ook duidelijk is af te lezen van dit onderstaande plaatje.

Alleen een zeer koude december kan dit record nog voorkomen, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. De temperatuur van het (zee)water is nog veel te hoog. Voor stabiel winterweer is eerst een behoorlijke afkoelingsperiode nodig. Voorlopig is zo'n periode op de weerkaarten in geen velden of wegen te bekennen. Ik sluit niet uit, dat het volgend weekeinde tot lichte vorst gaat komen, maar dat zet geen zoden aan de dijk.

Waar ik half september nog zeer grote bedenkingen had bij de komende winter, daar begin ik langzamerhand te geloven, dat we wel eens een voor schaatsers betere winter kunnen krijgen ook al zal het niet meteen een "Long cold winter" zijn.

Ik kreeg hoop op een goede winter door Kees Borst, die naar aanleiding van het vele rode kroos in 2014 vol overtuiging zei: "We gaan naar de Kaag dit jaar!"

Als op andere jaren met veel rood kroos een koude winter volgde, waarom zou dat komende winter dan niet gebeuren?
Een tweede teken, dat me hoop gaf, kwam van de site van weerman Jan Visser: "De grootste Amerikaanse koudegolf voor november van de afgelopen decennia gaat deze week door. In Minneapolis is het kwik na 9 november niet meer boven nul geweest. Vandaag dus de 7de ijsdag op rij. Meer ijsdagen op rij waren er in november onder meer in 1985 en 1996. In ons land werden de novembers van die jaren gevolgd door volop winterkou resulterend in Elfstedentochten."
En dat brengt me meteen op een opmerkelijk feit: ondanks de kou in Amerika, wil de depressietrein, die vorig jaar vrijwel de hele winter doordenderde, maar niet op gang komen. Sterker nog, november kenmerkte zich juist door vrij warm maar toch ook saai hogedrukweer.

De atmosfeer is tot nu toe een stuk stabieler dan vorig jaar, toen we te maken kregen met een heuse Sinterklaasstorm. Mijn ervaringen met winterstormen zijn niet positief. Winters, die qua natuurijs niks voorstelden, konden meer dan eens bogen op een fikse winterstorm. Of dat de nu begin jaren '70 betreft, een jaar als 1990, 2007 of vorig jaar, storm en winterweer gaan in het algemeen niet lekker samen.
De aanloop naar de winter is dit jaar heel anders dan vorig jaar. Derhalve verwacht ik ook een andere winter, dus wel eentje met natuurijs. Vooralsnog ga ik, gezien de hoge temperaturen van het water, wel uit van een latertje. Een beetje het scenario van 2012.

Hoe koud het gaat worden, dat weet ik uiteraard niet. Maar ik verwacht dit jaar ondanks de hoge temperaturen tot nu toe, dat we in de tweede helft een week of 2 op natuurijs zullen komen.

Geen opmerkingen: