dinsdag 12 augustus 2014

Haringen

Tijdens de vakantie waren we op de voorlaatste dag een haring kwijtgeraakt van de Eureka Susten 3XP.

Het zijn bijzonder handige haringen. Eigenlijk is het een combinatie van de bekende V-vorm met in de knik de ronding van een ronde spijkerharing. Waar de gewone V-haringen vrij snel krom worden bij een stenige ondergrond, gebeurt dat door de ronde versteviging veel minder snel. Verder zijn ze van aluminium en superlicht.
In de veronderstelling, dat ze vrij makkelijk te krijgen zouden zijn, fietste ik gisterenmiddag naar Bever in Leiden, maar helaas, deze goed doordachte haringen hadden ze niet.
Via de site van Eureka kwam ik er achter, dat er in de buurt van Leiden nog een dealer zat: Ton van Bemmelen. Vanmorgen fietste ik dus naar de Rijneke Boulevard in Zoeterwoude-Rijndijk. Dit deed ik via de Korte Vliet, de Voorschoterweg en door park Cronesteyn, waar we gisterenavond nog heerlijk getraind hadden.
Helaas hadden zij de Eureka-haringen niet, maar in de losse verkoop had men een redelijk alternatief, dat we volgend jaar gaan uitproberen: een V-vorm in een soort driehoeken, die ook meer steun geven.

Om wat reserveharingen te hebben kocht ik er 6. Met deze aankoop fietste ik naar Groenendijk, waar ik het marathonparcours tot aan de Lammenschansweg in omgekeerde vorm fietste.

Ik had dat beter andersom kunnen doen, want nu reed ik in de kale polder pal tegen de harde wind in.

Ik besefte meteen, hoeveel geluk we hebben gehad, dat we tijdens de fietsvakantie nimmer tegen zo'n fikse bries in hebben moeten tornen.
's Middags moest ik voor het eerst weer gaan werken in de plaats, die iedereen met haringen associeert: Katwijk.

Nu we het toch over deze haringen hebben: tijdens de fietsvakantie zagen we diverse keren "Matjes" op de menukaart staan. In Nederland spreken we dan van "maatjes" of "maatjesharing".

Geen opmerkingen: