zaterdag 5 juli 2014

Yorkshire Dales

Vanmorgen ging ik met Ada boodschappen doen in de stad. Op weg er naar toe kochten we met het oog op de fietsvakantie een zonnebril met onderin een focus, die als leesbril dienst kon doen. Opticien Van Laarhoven in de Stevensbloem had de sterkte van onze glazen in de opgeslagen, dus dat kwam nu goed van pas.
Buiten was het vandaag geen zonnebrillenweer. Het was zwaar bewolkt en af en toe regende het.
Teruggekomen van "De Helianth" en Kinderboekenwinkel "Sylvester" kleedde ik me om. In een oranje hardloopshirt begaf ik me op de fiets naar station Voorschoten. Met Hans Boers had ik afgesproken om een rondje door "De Horsten" te gaan lopen. Bedrijfskleding werd door het Koninklijk huis erg op prijs gesteld.
In een miezerregen liepen we door dit prachtige kroondomein. De temperatuur was erg lekker. Desondanks was het behoorlijk stil. Er waren nauwelijks wandelaars.
Na een rondje van 8 kilometer nam ik afscheid van mijn trainingsmaat en ging thuis met Ada lunchen en me daarna douchen. Buiten kwam de regen met bakken uit de hemel. Hans en ik hadden geboft, dat we een keer vroeg waren gaan lopen.

Daarna mocht ik kapucijnen doppen van mijn liefhebbende echtgenote, terwijl ik keek naar de "vlakke" Touretappe door de Yorkshire Dales: "Als je naar de televisie kijkt, kun je ondertussen mooi deze kapucijnen doppen."

Ondertussen zag ik op de televisie heel wat plaatsen langskomen, waar ik in een van de eerste gezamenlijke fietsvakanties ook geweest was.

Dit was het gebied van James Herriot, de dierenarts, die bekend werd van zijn in "the Dales" spelende humoristische verhalen.

Zo zagen we de watervallen van Aysgarth langskomen, de Buttertubs Pass, Leyburn, maar ook Middleham en Ripon, 2 plaatsen, waar we in 1981 gekampeerd hadden.




Nadat de veteraan Jens Voigt na de tweede klim van de derde categorie ( hoezo vlak?) was ingerekend door het peloton, ging de wedstrijd op slot en konden we ons al 60 kilometer voor finish op gaan maken voor een massasprint, waarin de torenhoge thuisfavoriet Mark Cavendish in de slotkilometer keihard op het asfalt kwakte.

De voor Giant-Shimano koersende Duitse sprinter Marcel Kittel profiteerde en pakte net als vorig jaar de eerste gele trui.
De Touretappe door Yorkshire heeft onze voorliefde voor fietsen op de Britse eilanden weer opgeroepen. Volgend jaar willen we vanaf Harwich de destijds afgebroken North Sea Cycle Route weer oppakken en aan het slot van de vakantie de prachtige lus door the Yorkshire Dales en over the Yorkshire Moors gaan rijden in James Herriots Country.

Geen opmerkingen: