zondag 1 juni 2014

't Weergors

Woensdag dekten we om 7 uur de ontbijttafel om met Siebe en Ana te eten. Het was even wennen om de bagage op de Batavus Galibier te laden. De bagagedragers waren anders dan de Jakima.
Onder een zwaar bewolkte hemel fietsten we om half 9 naar Voorschoten. Bij Ada's ouders hingen we wat groente aan de voordeur, waarna we verder fietsten naar de Kniplaan, waar de kassen werden afgebroken. Langs de Vliet reden we naar Delft. Bij Rijswijk moesten we even de regenjas aan voor de enige bui van de dag.
Op de Grote Markt in Delft aten we bij Bagels & Beans eigengemaakte taart bij koffie en warme chocolademelk. Op de markt kocht Ada nog brood en kaas voor we naar Maassluis trapten. Met de veerpont werden we de Nieuwe Waterweg overgezet om onze weg richting Voorne-Putten te vervolgen.

Langs de noordkant van het Blielse Meer, waar ik ooit de 25 kilometer van Brielle heb gelopen met Jaap de Gorter, trokken we westwaarts.

Het was vrijwel windstil en zeer insectrijk in dit bosgebied. We reden dwars door zwermen muggen.

Bij Kruiningergors werden we over de camping naar Oostvoorne gestuurd. Een omweg, die nergens voor nodig was. Via de Heindijk kwamen we bij de provinciale weg. Door over het gras te fietsen konden we de vangrail omzeilen, die ons de weg versperde. Zo reden we Oostvoorne binnen.
We werden om 1 uur hartelijk welkom geheten door Paul Crezee. We konden al snel aan tafel voor kop erwtensoep en brood. We waren na een fietstocht van 55 kilometer toch wel hongerig. Ondertussen kletsten we bij.
Gedrieën reden we naar Rockanje, waar we het graf van Annemieke Zomerdijk bezochten. Paul reed nog even mee tot de afslag naar Hellevoetsluis, waar we afscheid van elkaar namen. Over de oude zeedijk reden we naar Quakgors. Door dit buitendijkse natuurgebied trapten we naar Hellevoetsluis.

Op camping "'t Weergors" schreven we ons in. De familie Ammerlaan en Joep Kapiteijn waren er al.

Het spetterde licht, toen we de tent opzetten. We hadden een nieuwe buitentent van de Eureka Susten 3XP en kwamen er bij het opzetten achter, dat er geen scheerlijnen aan zaten. Nu hadden we dat niet nodig, want het was vrijwel windstil. Maar ja, dat is het niet altijd. Dat wordt reclameren bij Soelaart.

Toen ons tijdelijke onderkomen ingericht was, namen we plaats onder het afdak van de camper voor het borreluurtje. De lachsalvo's lieten niet lang op zich wachten.

De kilometerteller stond op 74,5 kilometer, dus de saffraanrijst met champignons en vlees ging er wel in. Ik moest nog even hardlopen naar de receptie om broodjes voor morgen te bestellen, want al kletsend hadden we vergeten, dat het al 8 uur was. Gelukkig was ik nog op tijd. Ondertussen werd de afwas gedaan, zodat we aan de thee konden op veld M.

Daar het wat fris begon te worden, gingen we om half 10 Saboteur spelen in de camper. Het leukste is, als je dan als saboteur de dwergen dwars mag zitten. Joep deed dit vol overgave tot tweemaal toe en hij was dan ook afgetekend de winnaar.
Om half 12 zochten we voor het eerst de tent op.