vrijdag 2 mei 2014

Vijfde zeer zachte maand op rij

Op de site van het KNMI stond een bericht, dat we eigenlijk al wisten: het is nu 5 maanden op rij veel te zacht voor de tijd van het jaar.
Na de uitzonderlijk zachte winter van 2014 lag de temperatuur ook in maart en april vrijwel voortdurend boven normaal. Zo'n serie zeer zachte maanden komt zelden voor.
April was in De Bilt met 12,1 graden tegen een langjarig gemiddelde (tijdvak 1981-2010) van 9,2 graden bijna drie graden warmer. Daarmee is april de op drie na warmste maand sinds 1901. Alleen in 2007 (13,1 graden), 2009 (12,2 graden) en 2011 (13,1 graden) was deze maand nog warmer.

Het contrast met het eerste halfjaar van 2013 kan niet groter zijn. Toen was het 6 maanden op rij te koud en was de aanloop naar de zomer dezelfde als die van 1962. Ik was toen optimistisch over de kans op een koude winter tot het moment, dat de zomer uit een totaal ander vaatje ging tappen.
Maar zelfs mijn vrij voorzichtige winterverwachting was nog veel te optimistisch ingeschat. Gezien het extreme weer in het afgelopen jaar hou ik me voorlopig maar op de vlakte. Voorlopig ben ik meer benieuwd, wat de zomer gaat doen.

Geen opmerkingen: