dinsdag 4 maart 2014

Roots


Zodra ik iets zie over schaatsen op natuurijs, dan word ik er als door een magneet door aangetrokken. Zo ook het januarinummer van het tijdschrift Roots. Hierin wordt een Top 10 van mooiste schaatsplekken van Nederland gegeven met prachtige schaatsfoto's erbij.
In de door het magazine gegeven volgorde zijn dit het Paterswoldse Meer, het Giethoornse Meer, de Oudegaaster Brekken, de Elandspolder, de Oostvaardersplassen, de Nieuwkoopse Plassen, de Vinkeveense Plassen, de Blauwe Kamer, de Biesbosch en Kinderdijk.
Ik kan slechts over 4 van de 10 gekozen tochten een oordeel vellen, daar ik de andere 6 niet ken als schaatsgebied. Wat dat aangaat valt er in ons lage landje nog genoeg te ontdekken, zoals ook bleek bij de keuze, die Margriet deze winter haar lezers voorschotelde.

Margriet noemde de Eilandspolder ook, net als de omgeving van Giethoorn.

Kinderdijk kwam ook in beide tijdschriften door de ballotage.

De door mij geopperde Nieuwkoopse Plassen werden volkomen terecht ook gekozen in de Roots Top 10.

Ook de keuze voor de Oostvaardersplassen kan ik volledig billijken.

Blijven de overige 6 gebieden voor mij als schaatsliefhebber over als terra incognita. Hopelijk kunnen we komende winter de schade inhalen. Vorig jaar was het jaar zonder lente, dit jaar beleefden we een winter zonder winter, dus logischerwijze zouden we dit jaar de herfst over moeten slaan en van de nazomer meteen de winter in moeten duiken.
Tijdens die ruim 3 maanden durende winter kunnen we dan de 6 in Roots genoemde gebieden schaatsend gaan verkennen.

Geen opmerkingen: