zaterdag 29 maart 2014

Diabetes

Een vriendin van me is werkzaam als diabetesverpleegkundige. Van haar had ik wel eens gehoord, dat bepaalde types diabetes, in de volksmond suikerziekte genoemd, kunnen genezen, als de patiënten hun bewegingspatroon gaan veranderen en meer gaan bewegen.

Afgelopen donderdag liep ik bij mijn halve marathon van ruim 24 km een kilometer op met iemand, die me vertelde, dat bij hem ouderdomsdiabetes was vastgesteld. Sinds dit geconstateerd was, heeft hij zijn levenspatroon veranderd en loopt hij 3 keer in de week hard en gaat hij ook nog een aantal keren naar het zwembad.
"En het verrassende is", vertelde hij me onder het lopen: "Bij de laatste controle bleek de ouderdomsdiabetes helemaal verdwenen!"
Hier sprak dus een ervaringsdeskundige, die zelf aan den lijve ervaren had, wat ouderdomsdiabetes is en wat je eraan kunt doen om er weer vanaf te komen of als dat niet voor 100% lukt, hoe je dan in ieder geval de klachten kunt minimaliseren: gewoon sporten!

En daarvoor hoef je niet eens te wachten tot je suikerziekte, pardon, diabetes hebt.

Geen opmerkingen: