donderdag 13 maart 2014

Aftellen

Het was vanmorgen alweer de laatste ochtend van het schaatsseizoen 2013-2014 voor de "Krasse knarren". Traditioneel ging dit gepaard met het bedanken van de vrijwilligers van de Leidse IJshal na afloop van de training.
Als coördinator liet ik dit keer de meestal gebruikte piramide achterwege en koos ik er bij het schema voor om letterlijk af te gaan tellen. We begonnen met 15 rondjes, dan 2 rondjes rust, 14 rondjes, 2 rondjes rust enzovoorts en zo verder tot we nog slechts 1 rondje moesten rijden.

Zelf gaf ik het goede voorbeeld, nou ja, het voorbeeld, door de 15 rondjes voor mijn rekening te nemen. Zo kwam telkens een andere schaatser aan de beurt. De laatste ronde was voor Marja van Vliet.


Aan het slot van de serie van in totaal 120 rondjes werd de traditionele groepsfoto gemaakt, waarna we met zijn allen naar de kantine gingen voor de traditionele koffie en warme chocolademelk.




Daarbij mocht ik het woord nemen.

Ik moest beginnen met een vervelende mededeling. Ik was gebeld door Johan Derksen. Op de filmbeelden, die afgelopen dinsdag waren opgenomen, was gebleken, dat Wim van Huis een kickfinish had. Ja, en als Sven Kramer uit de uitslag wordt geschrapt, dan gaat dit ook voor de gitarist van "The Shoes" op. Wim wordt dus uit de filmbeelden verwijderd hetgeen inhoudt, dat er in oktober nieuwe opnamen gemaakt moeten worden.

Om de overige leden van "The Shoes" gunstig te stemmen, had ik voor Wim 4 flesjes La Chouffe als goedmakertje meegenomen voor bij de eerste repetitie.

Nu was La Chouffe bewust gekozen vanwege de kabouter op het etiket. Ik schaats immers het hele seizoen op kabouterschaatsen.
Ook de familie Wijnands ontkwam niet aan een beetje aandacht van de coördinator. Martien, die aan het begin van het seizoen de dinsdagochtendgroep leidde, had me bezworen om hem niets te geven. Hij deed dit met de woorden: "Ik wil geen gekkigheid!"
Alleen al het idee, dat je van mij gekkigheid kan verwachten.

Maar ik hield me keurig aan de afspraak om hem niets te geven. Gelukkig was zijn broer Nico aanwezig om een literfles La Chouffe in ontvangst te nemen. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen, als hij de fles met zijn broer deelt.

Ook de ijsmeesters en de mensen achter de kassa mochten als blijk van waardering van de "Krasse knarren" een soortgelijke fles in ontvangst nemen.

Daarnaast kregen zij ook nog het boek "Winter!" van Jeroen van der Spek.

Ik beëindigde mijn korte toespraak met: "Wij hebben dit jaar geen winter gehad, dus jullie krijgen van ons nu Winter!"

Aansluitend kregen wij een sterk staaltje horeca-ervaring te zien. Jan Versteegen regelde een stuk of 10 bierglazen en de flesjes van Wim van Huis werden soldaat gemaakt. Het was tenslotte al 11 uur 's ochtends....

Geen opmerkingen: