zondag 9 februari 2014

Grafstemming

In Zeeland luidt een gezegde, dat een begrafenis in Zeeuws-Vlaanderen gezelliger is dan een bruiloft op Walscheren. Ik heb geen van beide meegemaakt, dus ik kan er niet over oordelen. Waar ik wel over kan oordelen is, dat het begrip "Grafstemming" vanaf vandaag een heel andere betekenis heeft gekregen.

Bij iedere Olympische Spelen komen er verrassingen voor. Geheide titelkandidaten falen, terwijl sporters, die nooit het podium halen ineens boven zichzelf uitgroeien. Vandaag was weer zo'n dag met een verrassende winnares van het brons op de 3000 meter bij de vrouwen: Olga Graf.

Ze vierde dit zeer uitbundig na een prachtige vlakke rit.

Dit deed me denken aan de doorbraak van Ivan Skobrev in Heerenveen, waar hij bij een Europees kampioenschap allround in 2004 een minuut van zijn persoonlijk record op de 10 km af reed.
Vanaf vandaag ben ik fan van Olga. De manier, waarop ze, zoals blijkt uit deze ruime samenvatting, het publiek spontaan wist te enthousiasmeren direct na haar race, was ontwapenend.

Ze wist de stemming er goed in te brengen in de Adler Arena. Een échte Grafstemming!
Bij het rondje hardlopen om de wijk na de uitzending van de 3000 meter schoot me nog een detail door het hoofd. Olga Graf is geboren in Omsk. Drs. P zingt in zijn onvolprezen "Dodenrit" de volgende zinsnede: "Omsk is een mooie stad maar net iets te ver weg."

En Dodenrit en Grafstemming gaan natuurlijk prima samen....

Geen opmerkingen: