zaterdag 7 december 2013

Kerstbomenloop

Vanmorgen moest ik werken op de Hoofdbibliotheek in Katwijk. Naast het helpen van onze klanten moesten we ook nog wat tafels en stoelen aan de kant zetten en een aantal volle displaymeubels verrijden met het oog op het vervangen van de tegels door PVC-zeil.
Om 20 voor 2 was ik weer thuis van het dagelijkse fietsritje naar Katwijk en terug. Ik ging me omkleden en in sportkleding trapte ik over de Velostrada naar kasteel Duivenvoorde, waar het een drukte van belang was: je kunt daar kerstbomen "huren". Je koopt de met kluit voor een vriendelijk prijsje met de stilzwijgende afspraak, dat je ze na de Kerst terugbrengt.

Onder het toeziend oog van Hans Boers groef ik een kleine, vrij ranke spar uit, deed hem in de van thuis meegenomen emmer, betaalde € 10,- en samen met Hans zette ik de boom in mijn fietstas. Na de fiets schuin tegen de muur gezet te hebben, gingen we hardlopen.
Onder een grijs wolkendek liepen we de lange oprijlaan van Duivenvoorde af. Via de Kniplaan, waarlangs diverse kassen al leeg staan, vervolgden we de weg naar de Vogelplas. Het water golfde nog volop. Het ziet trouwens er niet naar uit, dat daar de komende 14 dagen verandering in zal komen. We zullen dus nog wat geduld moeten oefenen.
We renden door naar Stompwijk, waar we het fietspad tussen de weilanden namen, waarna we linksaf sloegen richting voetbalvelden en bij de kruising nogmaals linksaf. Bij "Het Blesse Paard" gingen we voor de verandering rechtsaf richting Zoeterwoude.

Via een nieuw fietspad tussen de weilanden kwamen we uit op het doodlopende weggetje met aardig wat boerderijen om tenslotte uit te komen bij het fietspad naar de Vlietlanden. Het was inmiddels 4 uur en het begon zoetjesaan te schemeren. Aan de oostzijde van de Vlietlanden liepen we door tot we weer bij de Vogelplas waren.
Via de Kniplaan keerden we terug naar de oprijlaan van Duivenvoorde, waar we een prachtige knaloranje zonsondergang konden aanschouwen. Maar ja, wat verwacht je anders op de 10e verjaardag van kroonprinses Amalia. Wanneer zal zij trouwens de Elfstedentocht gaan schaatsen?
Na een ontspannen Kerstbomenloop van 15 km nam ik na anderhalf uur trainen afscheid van Hans. Met de kerstboom in mijn fietstas reed ik huiswaarts. Met het bekijks viel het dit keer wel mee. De fietslichten moesten al aan. Maar ja, we zitten dan ook in de donkere dagen voor Kerstmis....



Geen opmerkingen: