vrijdag 18 oktober 2013

Pootje over

Op deze langdurig mistige vrijdag had ik in de Leidse IJshal weer gewoon 2 uur lesgeven achter elkaar. Om kwart over 4 kwamen de kinderen van de buitenschoolse sport aan de beurt. Een meisje was nieuw in mijn groep. Ze was doorgestuurd vanuit een andere groep.
Ze vertelde me, dat ze binnenkort aan een wedstrijd mee zou doen en verzocht me een aantal oefeningen hiervoor te geven. Nu had ik een ander programma in mijn hoofd, maar er waren genoeg oefeningen, die ik in kon passen, zoals de start, die we een stuk of 10 keer oefenden. Daarnaast deed ik ook nog een paar keer de glijstart en als spelelement dat de kinderen tegen de boarding van de binnenbaan moesten gaan zitten en op mijn "Ga" zo snel mogelijk naar de overkant moesten rijden.
Ook andere oefeningen, die belangrijk zijn voor het rijden van een wedstrijd kwamen aan bod: diep zitten en de zijwaartse afzet. De bochten deden we en Walter Derks kwam met het voorstel om de jonge wedstrijdschaatster de bochtenstap te leren.

En dat in de week, dat Nederland en Rusland van de ene rel naar de andere snelden.


In gewoon Nederlands noemen we de bochtenstap meestal pootje over.

Dat zal de heer Poetin te Moskou wel niet bevallen. Hij stuurt aan op homovrije Olympische Spelen in Sotsji.

En die recalcitrante Nederlanders maar hopen, dat Sven Kramer niet 4 binnenbochten achter elkaar pootje over doet....

Geen opmerkingen: