vrijdag 6 september 2013

Tropische septemberdag

Het was gisteren de eerste tropische septemberdag sinds 1991. Vrij uniek dus.
Vorig jaar durfde ik het al aan om rond deze tijd een winterverwachting uit te spreken. Dit jaar is het een stuk lastiger. Het koude voorjaar wees op een koude winter, terwijl een warme hoogzomer met hittegolf vaak, maar gelukkig niet altijd, wijst op een "warme" winter.
Er is dus sprake van wat tegenstrijdigheden.
Daar komt ook nog eens bij, dat het ijs op de Barentszzee weer eens flink weggesmolten is, hetgeen weer duidt op een sneeuwwinter, zoals de laatste jaren te doen gebruikelijk.
Ik ga me er de komende weken in verdiepen, waarbij ik ook het septemberweer meeneem. Ik ben dit jaar zeer voorzichtig, daar door het totaal afwijkende weer er weinig vergelijkingsmateriaal voorhanden is.
Ik verwacht wel, dat we op de Vogelplas zullen komen dit jaar, vermoedelijk weer met sneeuw, maar voor de rest heb ik totaal nog geen idee.

Geen opmerkingen: