woensdag 3 juli 2013

Zonnepanelen


Ik heb mijn vrouw leren kennen bij de blokkade van Dodewaard. Nu kun je natuurlijk alleen maar zeggen, wat je niet wilt, maar het is veel beter om alternatieven aan te dragen. Zo liep ik begin jaren '80 met een t-shirt met als tekst: "Zonne-energie. Maak er werk van."

Probleem hierbij was, dat ik als huurder niet zo eenvoudig zelf bij kon dragen aan de ontwikkeling van deze schone vorm van energie. Tot we een paar weken geleden een brief kregen van Portaal, de woningcorporatie, waarvan we huren. Portaal geeft huurders de ruimte om mee te doen aan de actie van Energiek Leiden, gericht op bewoners van de Stevenshof.

Gisterenavond was er een voorlichtingsavond in het buurthuis, waar ik met mijn zoon naar toe fietste. Met een schuin dak pal op het zuiden hebben we veel rendement, als we zonnepanelen op ons dak laten plaatsen. Dankzij de regeling van Portaal gaan we financieel niet het schip in, als we onverhoopt moeten verhuizen binnen de 10 jaar, waarin de zonnepanelen zich terug verdiend hebben.
Binnenkort komt iemand van Energiek Leiden langs om te berekenen, hoeveel zonnepanelen we kunnen laten plaatsen op ons dak. Kortom, de eerste stap op weg naar zonne-energie is gezet.

Leuke bijkomstigheid is, dat de installateur van Energiek Leiden firma Freek van Os is. Hij is de hoofdsponsor van de schaatsvereniging in Voorschoten. Daar ik regelmatig mijn eerste slagen op natuurijs op de ijsbaan in Voorschoten maak, heb ik geen enkel probleem mee om deze sponsor extra werk te bezorgen.

Geen opmerkingen: