zaterdag 13 juli 2013

Loosterweg


Na de begrafenis van Jan Beenakker fietste ik naar het huis van mijn zus Corry, maar zij en Henk waren niet thuis.
Het was prachtig weer en als een soort eerbetoon aan de veel te jong gestorven voorzitter van Huys Dever, die altijd vol smaak kon vertellen over de Bollenstreek, besloot ik om een mooie route door dit gebied te nemen op weg naar huis.
Eerst nam ik richting Lisse de gewone doorgaande Heereweg, om ter hoogte van hotel "De Nachtegaal", de Veenenburglaan te nemen. Hier lag vroeger PVV, het jongerencafé, waar ik in de jaren, dat ik in "De Hobbit" achter de bar stond, in de zomermaanden met enige regelmaat kwam. In juli en augustus was "De Hobbit", die geheel op vrijwilligers draaide, namelijk dicht.
Zo kwam ik op de Loosterweg-Noord. En de Loosterwegen vertellen het verhaal van het ontstaan van de Bollenstreek, waar Jan Beenakker met smaak over kon uitweiden.

In de negentiende eeuw werd de spoorlijn van Haarlem naar Leiden aangelegd. Hier was veel zand voor nodig om een stevige spoordijk aan te leggen. Dat werd verkregen door de oude duinen af te graven. Alleen de bestaande zandwegen werden ontzien. Deze wegen kwamen zodoende hoger te liggen dan het land. Zo ontstonden de Loosterwegen.
Men ontdekte al spoedig, dat de vrijgekomen egale geestgronden prima geschikt waren voor de bloembollenteelt. Met de komst van stations in o.a. Hillegom en Lisse was ook de mogelijkheid ontstaan om de verkochte bollen naar elders te transporteren.

De aanleg van de spoorwegen betekende dus de geboorte van grootschalige bollenteelt in de thans wereldberoemde Bollenstreek.

Ik fietste langs de Keukenhof en sportpark Ter Spekke richting Voorhout, waar mijn oudste broer Kees bezig was om de laatste tulpenbollen van het veld te halen. Volgend voorjaar kunnen we weer genieten van de enorme variatie in vorm, kleur en geur op zijn bollenveld.





Na afscheid genomen te hebben van Kees fietste ik via een deel van het parcours van de Teylingenloop terug naar Oegstgeest.

Vandaar was het nog maar een klein stukje fietsen naar huis.

Geen opmerkingen: