vrijdag 10 mei 2013

De Hemelvaart van Abraham

Er zijn niet zo heel veel mannen, die kunnen zeggen, dat ze op hun zevende al oom waren. Tot dit vrij selecte gezelschap behoor ik. Het kan echter nog sterker.

In het Rijke Roomse leven met zijn grote gezinnen kwam het een enkele keer voor, dat iemand oom moest zeggen tegen iemand, die jonger was dan hij. Stel je voor: bij je geboorte ben je al oom!
Nu was het gisteren Hemelvaart. Een inspiratiebron voor veel kunstenaars.

Maar ook schrijvers wisten er wel raad mee.

Nu wil het toeval, dat mijn oudste neef Robert 50 jaar geworden was. Hij vierde zijn verjaardag bij "the Dutch ballooning bar". Het hoogtepunt van het feest zou letterlijk een hoogtepunt worden. Robert en Joke zouden met een drietal vrienden en een piloot de lucht in gaan met een ballon.

Wij gaven graag gehoor aan deze uitnodiging. Ada en ik hadden afgesproken bij het station in Leiden, daar ik rechtstreeks vanaf de Hanepoelloop naar toe zou gaan. Op het station had mijn liefhebbende echtgenote meteen commentaar op mijn haar. Ik had het niet gekamd na het douchen en 10 km tegen de wind in fietsen had het alle kanten uit doen staan.

Om half 4 wandelden we over de lommerrijke dreven van de Keistad en door de bossen ten zuiden ervan, op weg naar de Galgenberg. Zo'n naargeestig oord was het niet, hoor. Op een zonovergoten open plek in het bos zaten diverse familieleden en bekenden bijeen. Het was er gemoedelijk en gezellig en er werden allerlei opmerkingen gemaakt, waarbij ik deze van een piloot toch wel de leukste vond: "Of het gevaarlijk is? Dat valt wel mee. Er is nog nooit iemand achtergebleven daarboven!"


Na het eten werden op het grote veld twee ballonnen uitgelegd. De manden lagen op hun kant en werden aan alle kanten gezekerd met touwen.


Met grote blazers werden de ballonnen van 3000 kubieke meter met koude lucht gevuld en tenslotte met warme lucht. Het duurde al met al ruim een uur, voordat de ballonnen klaar waren voor vertrek.

De 5 passagiers mochten bij de piloot in het mandje stappen.



Met een man of 10 moesten we het mandje vasthouden om te voorkomen, dat de ballon voortijdig zou vertrekken. Maar dan gaat het ook snel.



Het is verbazingwekkend, hoe snel zo'n grote ballon dan hoogte maakt. In een mum van tijd Abraham boven de prachtige beuk, die vol in jong blad stond.

Het duurde dan ook niet lang, voordat de rode ballon uit het zicht was. Wij wandelden door "Klein Zwitserland" naar het station van Amersfoort.

Onze bestemming was bekend. Dat kon Abraham niet zeggen tijdens zijn Hemelvaart.

Geen opmerkingen: