vrijdag 8 maart 2013

Vrouwendag

Vandaag is het Vrouwendag. Kennelijk is dat iets om bij stil te staan. Voor mij gaat dat niet zo op. Mijn hele leven lang heb ik al te maken met vrouwendagen.

Dat begon al bij mijn geboorte. Met 8 zussen boven me was ik gezegend met 9 moeders. Er zijn mannen, die het met minder moeten doen.
Na deze gedegen vooropleiding kwam ik in het bibliotheekvak terecht. Na 5 jaar en 5 maanden bij de Openbare Bibliotheek in Leiden gewerkt te hebben, ben ik al ruim 28 jaar bij de Katwijkse bibliotheek. Ook hier is het percentage mannen verwaarloosbaar klein. Zelfs bij onze klanten is de verhouding ruim 70% vrouwen en nog geen 30% mannen.
En als klap op de vuurpijl kregen mijn vrouw en ik 3 dochters en 1 zoon. Zelfs in ons gezin zijn de vrouwen dus ruim in de meerderheid.

Uitgezonderd de lagere schooljaren, die ik doorbracht op een Katholieke jongensschool, heb ik dus meestal in een omgeving verkeerd, die werd gedomineerd door vrouwen. Enige ervaring met "het zwakke geslacht" kan mij dus niet ontzegd worden.

Nu wordt wel gezegd, dat vrouwen grillig zijn als het weer.

Mij hoor je dat niet zeggen. Maar tegenspreken zal ik het evenmin.

Wat dat aangaat past het weer van vandaag prima bij de Vrouwendag. Dit soort kaarten met zulke temperatuurverschillen zie je zelden in Nederland. En al helemaal niet, als je de gevoelstemperatuur er bij betrekt met tussen Noord- en Zuid-Nederland een temperatuursverschil van 20 graden!

Na vanmorgen gewerkt te hebben, fietste ik in voor de tijd van het jaar hoge temperaturen naar huis, waarna ik om 5 uur op weg ging naar de Leidse IJshal voor de voorlaatste schaatsles voor de IJVL van dit seizoen. Daar ik vorige week pas de sleutel van de IJVL-kast in ontvangst genomen had, kon ik even snuffelen, welke spullen er in verstopt zaten.
Met elastieken en een uitschuifbare plastic stok van ruim 2 meter lengte had ik meteen weer wat nieuwe oefenstof voor de kinderen. Met de stok leerde ik de jeugd, wat "aan de stok schaatsen" is.

Maar het echte succesnummer was toch wel het schaatsen in de elastieken. Voor degene, die voorop reed, was het een gratis krachttraining, daar je letterlijk iemand op sleeptouw moest nemen. Voor de achterste waren de bochten een prima snelheidstraining. Door de middelpuntvliedende kracht werd je dan met flinke snelheid de bocht in geslingerd. De kinderen vonden het geweldig!
Voor de aardigheid telde ik op deze Vrouwendag even het aantal jongens en meisjes van mijn groep. Er waren vandaag 4 jongens en 10 meisjes aanwezig. Maar daar sta ik niet van te kijken. Voor mij is het immers bijna iedere dag Vrouwendag.

Geen opmerkingen: