dinsdag 26 maart 2013

Nog meer koude lentes?

Vanmorgen kwam ik middels een link op www.weerwoord.be uit bij het volgende verhaal inclusief filmpje:
"Het blijft dit jaar erg lang winteren, terwijl we al jaren doemscenario's horen over de opwarming van de aarde. Maar de strenge winter zou juist een gevolg zijn van die opwarming: die doet de ijskappen op de noordpool smelten en daardoor komt er koude lucht onze kant op."


De conclusie, dat we meer koude lentes krijgen, durf ik niet te onderschrijven, ondanks dat we dit jaar afstevenen op de koudste derde decade van maart sinds 1900.

In dit kader wil ik graag een zeer toepasselijke spreekwoord aanhalen: één zwaluw maakt nog geen zomer. En de variant hierop: één zwaluw maakt de lente niet.

De afgelopen jaren was maart namelijk veelal te warm tot veel te warm. En een klimaat verandert niet van het ene moment op het andere. Dit zijn gewoon de grillen van het weer.

Wat echter wel klopt in het bovenste filmpje is, dat het smelten van poolijs kan leiden tot meer sneeuw. Dat hebben we de afgelopen jaren voldoende gemerkt. Het verband tussen het ontbreken van poolijs in de Barentsz Zee en de sneeuwwinters van de afgelopen jaren heb ik al eerder besproken. Mochten we de komende jaren vaker zulke koude lentemaanden krijgen, dan klopt de theorie, die in het filmpje is uiteengezet.
Maar eerlijk gezegd heb ik liever een koude winter dan een koude lente.

Geen opmerkingen: