zondag 24 maart 2013

Lenteschaatsen op de Ryptsjerksterpolder

De maartkou begint langzamerhand toch wel imposant te worden. Het is al 4 dagen lente, en op www.weerwoord.be stuitte ik op het bericht, dat er in Fryslân wordt geschaatst op natuurijs. Op 24 maart!

"Eind maart schaatsen op natuurijs, ik kan me niet herinneren wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan." De 48-jarige Herman van der Geest uit Oudebildtzijl ging zondag met wat vrienden het ijs op op de Friese Ryptsjerksterpolder. "We hebben wel 1,5 uur geschaatst. Er stond een mooi zonnetje aan de lucht."
Het ijs was volgens de Friese schaatsliefhebber, die de schaatsen onderbindt zodra het maar even kan, best stevig. "Het was zo'n 3 centimeter dik. Ik heb geprobeerd om er een gat in te stampen, maar dat was nog best moeilijk. Uiteindelijk is het met wat hulp van anderen gelukt."
Het meest bijzondere is, dat er begin december ook al geschaatst werd op de Ryptsjerksterpolder. Dit is nog eens wat je noemt een lange winter.

Geen opmerkingen: