woensdag 2 januari 2013

Nieuwjaarsreceptie

Het leek vandaag wel een Nieuwjaarsreceptie in de Leidse IJshal. Om half 9 was ik op de fiets onderweg naar de Vondellaan, waar het bekenden "Gelukkig Nieuwjaar" toewensen kon beginnen.
Het was behoorlijk druk tijdens de eerste schaatsles van 2013. In totaal waren er 146 kinderen op af gekomen. Bij het inrijden hoorde ik al "Meester, meester" roepen. Een van de kinderen, die iedere ochtend, dat ik aanwezig ben bij mij is komen schaatsen, begroette me enthousiast.
Na diverse handen geschud te hebben, kon om kwart over 9 de schaatsles beginnen. Ik had een groep van bijna 20 kinderen, waarvan een stuk of 10 ook afgelopen maandag aanwezig waren.
Ook in het nieuwe jaar pakte ik het weer speels aan. Het vuurwerk passeerde nog even de revue, nu dit thema als terugblik op de afgelopen dagen nog te gebruiken was.

Mijn buren op de baan waren dan ook heel blij met de "gillende keukenmeiden".

Ook de appelflappen kwamen nog even ter sprake. Dat begint bij het "plukken" van de appels, zowel laag als hoog, daarna het zittend schillen, met 2 emmers appels schaatsen, het bakken en daarna weer zittend eten. Tot slot was er natuurlijk poedersuiker nodig. De kinderen moesten wat schaafsel van het ijs rapen.
Ook skiƫn kwam als thema naar voren. Eerst als langlaufen, daarna slalommend langs de pilonnen en tenslotte schansspringen: je begint hoog, gaat steeds dieper zitten en aan het eind spring je dan omhoog. Er waren 2 Engelse meisjes bij. Deze logeerden bij een Nederlands vriendinnetje. De gasten uit Good Old England tipte ik: "Look at youtube for Eddy the Eagle."

En waar Eddy the Eagle roem vergaarde met zijn vallen, heb ik in de Leidse IJshal ook een naam hoog te houden op dit gebied.

Het was een gezellige les en het uur vloog om. Na mijn welverdiende consumptiebon ingeruild te hebben voor een warme chocolademelk, fietste ik naar huis, waar ik mij omkleedde en in het zonnetje naar Katwijk fietste, waar de eerste werkdag van 2013 ook met een soort Nieuwjaarsreceptie begon.

Geen opmerkingen: