zaterdag 8 december 2012

Ryptsjerksterpolder en Vogelplas

Het was heerlijk winterweer vandaag. Het vroor licht en het was bijna windstil. Vanmorgen fietste ik onder prachtige winterluchten naar Katwijk aan den Rijn, waar ik tot 1 uur in de uitlening stond. Over het algemeen waren de fietspaden goed begaanbaar. Alleen het fietspad langs de Tjalmaweg was af en toe link. Het smeltwater van de sneeuw van gisteren was bevroren, zodat je af en toe een meter of wat over een dun laagje ijs fietste. Ondertussen werd in Fryslân al weer geschaatst op natuurijs. Zoals gebruikelijk was de Ryptsjerksterpolder de eerste plek, waar men de ijzers onder kon binden.
's Middags was het heerlijk weer om buiten te zijn. Ik fietste naar kasteel Duivenvoorde, waar het een drukte van belang was. Auto's reden af en aan. Iedereen kwam een kerstboom "huren". Je mag zelf een boom uitgraven en na de Kerstvakantie breng je deze weer terug. Je betaalt voor de grootte van de boom. Ik had een mooie, maar bescheiden spar. Maar ja, deze moest dan ook in de fietstas. Na € 10,- betaald te hebben hielp de verkoper me om deze in de fietstas te krijgen. Voordat ik naar Duivenvoorde gefietst was, had ik mijn plicht als ijsmeester van de Vogelplas verricht. Deze lag helemaal dicht aan de kanten. Alleen het gedeelte in het midden, waar het meer dan 2 meter diep is, was het domein van de vogels. Waarom konden ze in de Ryptsjerksterpolder wel schaatsen en wij niet op de Vogelplas? Het verschil is duidelijk waar te nemen op dit kaartje met de temperatuurverschillen van vanmorgen.

Geen opmerkingen: