zondag 17 april 2011

's Nachts een vent

Thuis ben ik in Nieuw-Vennep groot gebracht met het motto "'s Nachts een vent, 's ochtends ook een vent". Om 9 uur zat ik dan ook aan het ontbijt, want ik had met Jaap de Gorter afgesproken om om kwart voor 10 bij hem te zijn. En afspraak is afspraak.
Jaap zou met Juul Mentink de 10 km lopen, terwijl deze krasse knar voor de halve marathon zou gaan in Noordwijkerhout. Met de auto reden we naar deze plaats in de Bollenstreek, waar de auto vlak bij het huis van Jaaps zus werd geparkeerd.
Om half 11 schreven we ons in bij "De Schelft", waar om 11 uur het startschot voor de 21,1 km zou klinken.

Het was behoorlijk warm, maar gelukkig stond er een beetje wind toen we in een lang, gekleurd lint langs de lange rijen gekleurde tulpen naar de duinen renden. Ik was vrij ver naar achteren gestart en gebruikte de eerste kilometer om lekker in te lopen.


Daarna begon de inhaalrace, die tot kilometer 6 voortduurde. Vanaf dat punt liep ik alleen of in kleine groepjes met mensen, die ongeveer dezelfde snelheid hadden.
Iedere drinkpost nam ik 2 bekertjes water. Anderhalve beker dronk ik leeg, de rest gebruikte ik om mijn hoofd te koelen op deze warme lentedag.
Vlak voor het passeren van het 10 kilometerpunt in 48.54 bruto passeerde een groep Zündapp-rijders ons. Je zag een walm aan uitlaatgassen boven het fietspad langs de duinrand hangen. Wat dat aangaat heeft de techniek inmiddels toch voor heel wat schonere motoren gezorgd.
Ondanks de niet ideale voorbereiding, waarbij ik gisteren zowel bij de koorrepetitie als bij het zeer gezellige IJVL-jubileumfeest zeer veel gestaan heb, ging het gewoon lekker. Het duurvermogen is gewoon prima te noemen. De tussentijd op de 15 km lag in de 1.11, een tijd, die ik regelmatig loop bij de Zevenheuvelenloop.
Langs de bloeiende bollenvelden liep ik in een zeer gelijkmatig tempo naar Noordwijkerhout terug, waar de bruto eindtijd 1.42.03 was.
Op de laatste 20 meter moest ik nog even sprinten om een groepje andere lopers nog net voor te blijven.



Bron: AW Photography
Bij thuiskomst bleek de nettotijd 1.41.27 te zijn, een minuut boven mijn eigen schatting. Met deze tijd was ik 122e geworden.
De tijd was sneller dan de Omloop van Noordwijkerhout van vorig jaar, maar toen had ik van tevoren 9 km "ingelopen". Maar 2 jaar geleden was ik 2 minuten sneller. Het is het verhaal van dit voorjaar: het duurvermogen is dik in orde, maar het is allemaal net wat langzamer. Maar met een gemiddelde snelheid van 12,48 km per uur ben ik tevreden.
Jaap en Juul, die na hun 10 km in respectievelijk 50.18 en 1.05.16 op mij stonden te wachten, hadden, niet voor het eerst, mijn finish gemist. Met dit duo wandelde ik, met ieder een kamerplant, die we kregen in plaats van de zoveelste medaille, naar de zus van Jaap, waar we thee dronken in de tuin. Op de tafel lag een bordje van een tuinplant, die de naam "Penny Lane" had meegekregen. Waarvan akte.
Ik had me niet alleen 's nachts, maar ook 's ochtends een vent getoond. Hoewel? Een gedeelte van de halve marathon liep ik in de middag....

Geen opmerkingen: