zondag 10 april 2011

Meezing Matthäus

Het was de laatste dagen prachtig weer. De eerste zwaluwen zijn weer in het land. En in combinatie met de titel denken veel mensen dan meteen aan Lothar Matthäus, de legendarische Duitse Schwalbekönig.

De Meezing Matthäus betrof een bijzondere uitvoering van het beroemdste koorwerk van Johann Sebastian Bach. In menig kerk of concertzaal in Nederland wordt de komende weken de Matthäus Passion uitgevoerd.

Gisteren fietste ik in mijn eentje naar Haarlem. Ada was naar Oudewater, waar er een reünie was van de Immanuelschool, waar ze in de jaren '70 een kleine 4 jaar voor de klas heeft gestaan. Door de Bollenstreek, met veel geurige en kleurige velden vol narcissen, tulpen en hyacinten reed ik via Voorhout naar Lisse. De route liep voor een behoorlijk groot deel over wegen, die ik vorig jaar gelopen had op weg naar de Keukenhofloop. Op de teller stond exact 20 km.
Ik had me voorgenomen om op een mooi plekje een eetpauze te nemen, maar door de vrij stevige noordwestenwind vorderde ik wat langzamer, dan ik gepland had. Via Hillegom en Zwaanshoek reed ik dus naar Bas Warnink. Bij hem at ik mijn banaan en de mueslibollen, alvorens we doorfietsten naar het centrum van Haarlem, waar in de Grote kerk om half 4 de deuren opengingen.
Samen met Tim de Beer zochten we een plekje in het midden van de kerk, met uitzicht op het enorme orgel, waar om 4 uur de eerste klanken klonken van de Meezing Matthäus.

Daar we niet zo muzikaal zijn, dat we van het blad onze partij uit het achtstemmig koorwerk zonder oefening meteen oppikken, zongen we de hoofdmelodie, gezongen door de sopranen, een octaaf lager. Daar vrijwel alle solopartijen uit de Matthäus Passion weggelaten waren, duurde de Meezing Matthäus ruim een uur, waarvan we ongeveer drie kwartier gezongen hadden.

Ter gelegenheid van het eeuwfeest van de COV kregen we nog een glaasje wijn. Hier liep ik Wim van Gent, oud-voorzitter van de Stichting Leidse koorprojecten, tegen.
Op de zonovergoten Grote markt zochten we een plekje op een terras. Daar we ons graag voegen naar lokale gebruiken bestelden Bas en ik een Jopen lentebier.
Om kwart over 6 fietsten we weer terug naar Hoofddorp, waar we Nel thuis ophaalden om meteen door te rijden naar Nieuw-Vennep. Bas had 2 kaartjes gewonnen voor de uitreiking van de "Blues awards" in "De Rustende jager". Grote trekpleister was Harry Muskee, beter bekend als Cuby van Cuby & the Blizzards.

In mijn geboorteplaats aten we in snackbar The Family patat met saté. Echte sportvoeding dus. Om half 9 begaven Bas en Nel zich naar "De Rustende jager", terwijl ik met de wind in de rug naar huis fietste, waar het dagtotaal op 83 km uit kwam. Muziek en sport gaan prima samen!

Geen opmerkingen: