dinsdag 21 december 2010

't Marker veerhuis

Het is bijna niet te geloven, maar weer had het gesneeuwd! Volgens mij is het voor het laatst in de barre winter van 1979, dat er zoveel sneeuw is gevallen. Er stonden in de Randstad dan ook ellenlange files.
Om kwart voor 10 verzamelden we ons bij de IJshal, waar we om 10 uur vertrokken in het busje van Jos Fugers. Nu is Jos niet zo maar een trainer, maar hij is een toptrainer. En toptrainers zorgen altijd voor iets extra's. Jos dus ook. Wij kregen een gratis krachttraining: we mochten het busje op gang duwen bij de IJshal!
Om 11 uur waren we onze schaatsen aan het aanklikken bij "'t Marker veerhuis" bij de haven van Monnickendam.

Vanaf hier ging de gashendel meteen goed open. Vooral Frank Damen had er zin in. Met Bert Raaphorst en Jos Fugers kon ik me met hangen en wurgen handhaven in deze marathongroep. Hetty ten Oever en Bram Beneken Kolmer gingen meteen over op hun eigen tempo en hen zouden we pas om half 3 weer zien bij "'t Marker veerhuis".In een hoog tempo reden we met ons vieren het rondje van 9,2 km over de witte vlakte.

Na exact 1 rondje gereden te hebben, kwamen we Jaap de Gorter en Jos Drabbels tegen, zodat we met ons zessen het grote rondje nogmaals reden. Jaap was de enige, die op klapschaatsen reed, en hij was niet bepaald geamuseerd, toen de extra lus vooral uit wasbordijs bleek te bestaan.

Deels komt dit, door het verschil in schaatsen: bij klapschaatsen loop je op natuurijs veel meer kans op een val. Als je in een scheur rijdt, kantel je als het ware voorover, dus de klap is dan nog eens extra hard ook. Met de kluunschaatsen heb je hier geen last van. Daarmee kachel je overal overheen.
Na 3 rondjes werd het tijd voor koek en zopie. Hier kwamen we Dick de Bles tegen, die de lokroep van het natuurijs ook niet kon weerstaan. Hij was van plan geweest naar de Blokzijlermerentocht te gaan, maar nadat hij er 2 uur over gedaan had om Leiden te bereiken, had hij zijn plan aangepast en voor de Gouwzee gekozen. Een wijs besluit.



Op youtube zijn diverse films te vinden over deze schaatsdag op de Gouwzee.

De volgende ronde wilden we weer de volledige ronde rijden. Jaap dacht hier anders over en ging op eigen houtje de kleine ronde van 5,3 km een aantal keer rijden.
Net toen ik dacht, dat ik aardig mee kon met de marathonschaatsers van de IJVL, liet Jos Drabbels merken, dat dit niet zo was. Hij zette zich aan kop van onze groep en voerde het tempo dusdanig hoog op, dat ik al snel moest lossen. In eigen tempo reed ik achter onze groep aan. Maar dat is geen schande. Jos doet morgen bij de veteranen mee met het Nederlands kampioenschap marathonschaatsen op natuurijs.
Jos Fugers gaf me trouwens een compliment voor mijn verbeterde techniek: "Je rijdt veel beter dan 2 jaar geleden. Hoe komt dat?"
"Ach, ja", antwoordde ik geheel naar waarheid: "Ik heb een keer les van jou gehad!"
Tot half 3 reden we door. Iedere halve ronde reed er iemand anders van onze groep op kop. Het heerlijke schaatsen van een kleine 70 km op de Gouwzee op deze bewolkte dag met wat meer wind dan gisteren, sloten we af met warme chocomel, appeltaart of snert in "'t Marker veerhuis".

Geen opmerkingen: