zondag 15 augustus 2010

Een paar levens


Een paar maanden geleden droomde ik, dat Nederland in de finale van Spanje zou verliezen, hetgeen ook inderdaad exact zo gebeurde. In de afgelopen vakantie heb ik onwijs vast geslapen en zeer veel gedroomd. Vannacht droomde ik, dat ik een paar levens nodig had, om de wereldtop bij het schaatsen te bereiken.

Nu had ik niet het idee, dat het me in dit leven nog zou lukken. Te weinig talent, technisch niet begaafd genoeg. Met een zoon, die in Spanje wielrent en dus alles doet, wat een topsporter moet doen om de top te halen en desondanks het net niet redt om die laatste paar procent extra op te kunnen brengen, weet ik van zeer nabij, dat aangeboren talent vaak wel dat verschil maakt.
Nu gelooft een aanzienlijke minderheid van de wereldbevolking, zoals Boeddhisten en Hindoeïsten in reïncarnatie. Zij zien talent niet als iets, wat je cadeau krijgt, maar als iets, wat je in vorige levens met veel inspanning verdiend hebt. Denk daarbij aan het gezegde: "Op de bodem van ieder geluk ligt een offer."
Als ik deze gedachtengang volg, train ik niet alleen voor de Elfstedentocht, maar leg ik tegelijkertijd met al deze oefeningen de basis voor een talent over een paar levens.

Bij deze zijn jullie dus gewaarschuwd. Voorlopig zijn jullie nog niet van me af!
En wie weet zien jullie een hergeboren Bert Breed terug als winnaar van de Elfstedentocht van 2525....

Geen opmerkingen: