vrijdag 9 april 2010

Nico Scheepmaker Beker

Deze week kreeg ik op mijn werk een bericht van NBD/Biblion, dat de jaarlijkse nominaties voor het beste sportboek van 2009 bekend waren gemaakt:
De jury van de Nico Scheepmaker Beker heeft tien boeken genomineerd voor het beste sportboek van 2009. Op 26 april wordt in het Olympisch Stadion de winnaar bekendgemaakt van deze vakprijs. Naast de vakprijs bestaat er ook een publieksprijs, waarvan de winnaar wordt aangewezen na een stemming op www.nicoscheepmakerbeker.nl.
De Nico Scheepmaker Beker is een prijs voor de schrijver van het beste sportboek van het jaar. De prijs is vernoemd naar (sport)journalist Nico Scheepmaker (1930-1990), die vanaf 1957 schreef over sport en met zijn aanpak de Nederlandse sportjournalistiek heeft veranderd. Hij was volgens de initiatiefnemers niet alleen een pionier in de sportstatistiek, maar was tevens in staat sportgebeurtenissen in een bredere maatschappelijke context te plaatsen.
De prijs voor het beste sportboek van het jaar werd in 2005 voor de eerste keer uitgereikt.
De genomineerden voor 2009 zijn:
- Ard Schenk. Bert Wagendorp, Frans Oosterwijk en Wybren de Boer (De Buitenspelers)
- Bezeten. Ton Boot, de prijs van het succes. Igor Wijnker (Nieuw Amsterdam)
- De tranen van Kuif den Dolder. Nico Dijkshoorn (Nieuw Amsterdam)
- Killer in Kimono. Anton Geesink: van volksjongen tot VIP. Kees Kooman (Nieuw Amsterdam)
- De Dordste magiër. De val van volksheld Karel Lotsy. Frank van Kolfschooten (Nieuw Amsterdam)
- Acht seconden. De Tour van '89. Herman Chevrolet (Het Sporthuis)

- Beter. Maarten van der Weijden (Ambo-Anthos)
- De ereronde van de eland. Thijs Zonneveld - (LJ Veen)
- Spartacus. De familiegeschiedenis van twee joodse Olympiërs. Erik Brouwer (LJ Veen)
- Hardloper Huizenga. Job van Schaik (LJ Veen)
Deze kans wil ik als echte bibliothecaris natuurlijk niet laten lopen om een hele serie sportboeken onder uw aandacht te brengen. De meeste sportboeken zijn te vinden onder voetbal en wielrennen. Uiteraard breng ik de 8 schaatsboeken onder uw aandacht.

-Ard Schenk. De biografie. Bert Wagendorp, Wybren de Boer en Frans Oosterwijk
(De Buitenspelers)

-De hel van 63. Ontbering, wilskracht en liefde. Dick van den Heuvel (De Vuurbaak)
-De laatste schaatser. Harmen Malderik (Aspekt)
-De roman van een schaatsenrijder. Cyriel Buysse (Atlas)

-Een eeuw Elfstedentocht. Ron Couwenhoven (Eerste Friesche Schaatsmuseum)
-Henk Angenent. Een onbegrepen doordouwer. Huub Snoep (Spider Graphics)
-Jan Ykema. Pikstart, verslaving en comeback van een hypersprinter. Menno Haanstra
(AmstelSport)
-Koek & Zopie. Over de liefde voor het schaatsen. Johan Faber (L.J. Veen)
Een aantal van deze boeken heb ik al besproken op mijn weblog. Als u de groene titel aanklikt, dan komt u bij het betreffende boek terecht.
Het leuke is, dat u op www.nicoscheepmakerbeker.nl mag stemmen voor de publieksprijs.
Dat heb ik dan ook gedaan. Lang heb ik lopen twijfelen, of ik op "Een eeuw Elfstedentocht" van Ron Couwenhoven zou stemmen, maar uiteindelijk viel mijn keuze, verrassend misschien, toch op "Beter" van Maarten van der Weijden, daar dit boek toch wel heel aangrijpend is. Lezen!

1 opmerking:

wdg zei

mooie PR Bert, en technisch steek het allemaal prima in elkaar.
Groet, Walter