zondag 7 maart 2010

De 10 van Alphen

Zaterdagavond hadden we een vriendengroep, die bij ons kwam eten, waarna we een spelletjesavond hadden. De telefoon ging 3 keer: Jaap de Gorter, Jos Drabbels en Hans Boers belden om even precies af te spreken voor het vertrek naar Alphen aan den Rijn. We vertrokken vanaf Leiden Lammenschans met de trein. Voor Hans en zijn zoon Joy was het haasten, want de trein kwam er aan, toen zij de trap op liepen. Tijd om een kaartje te kopen was er niet meer....
In Alphen liepen we naar de finish, waar Jos en Jaap zich in konden schrijven voor de 10 km. Zelf deed ik met Hans mee in het team van GBA Accountants. De inschrijving was al geregeld. Met een nieuw hardloopshirt aan vertrokken we naar de start, die om 10 over 2 gepland stond. Zodoende zagen we de start van de 20 van Alphen, waarbij één Nederlander de euvele moed had om met een tiental Kenianen mee te gaan in een vliegende start. Als je ziet, hoe hard dat gaat!
Het was een verrassing, hoe het zou gaan, deze eerste wedstrijdloop van 2010. Deze winter had ik door het vele natuurijs vrij weinig hard gelopen. Zelf schatte ik, dat ik de 10 km zou volbrengen in een tijd tussen de 48 en 50 minuten. Het liep een klein beetje anders.
Het weer was heerlijk. Het had 's nachts aardig gevroren. Er lag weer ijs in de sloten. Het zonnetje scheen, maar er stond een frisse wind. Kortom, de omstandigheden waren aardig goed.
Niet lang na de start kwamen de startgroepen van de bedrijvenloop en de individuele loop samen. Het team van GBA Accountants ging derhalve vrijwel gelijk met Jos en Jaap over de startstreep. In het begin kon je niet lekker doorlopen, dat kon pas na een kilometer of 2. De spieren waren inmiddels lekker warm gelopen en ik kon aan een inhaalrace beginnen. Langs de linkerkant haalde ik heel wat loper in.
De eerste 5 km ging in een brutotijd van 23.35, hetgeen volgens mijn berekening betekende, dat ik een tijd van ergens in de 22 minuten moest hebben gelopen. Behoorlijk snel dus.
Dit gegeven maakte, dat ik alles op alles zette om het tempo van de eerste 5 km vast te houden. Daarbij let je o.a. ook op de kilometerborden. Deze zorgden echter meer voor verwarring dan voor houvast. Was je het bord 8 km gepasseerd, dan kwam je deze een meter of 400 verder nog een keer tegen....



Nu is de eindsprint niet mijn specialiteit, dus in de laatste km werd ik nog door diverse lopers ingehaald, maar tot mijn verbazing niet door Jos Drabbels, die mij meestal bij bij het 7 kilometerpunt inhaalt. Ik kwam binnen in een brutotijd van 45.46, de nettotijd was 45.07. Jos zat me toen wel op de hielen met netto 45.28.


Hans kwam driekwart minuut na mij over de eindstreep, terwijl Jaap daar weer driekwart minuut achter zat.

Kortom: gezien het aantal looptrainingen van het afgelopen kwartaal ging het verbazingwekkend goed.
Het team van GBA Accountants, waarvan ik de snelste loper was, eindigde als 16e van de 55 gefinishte teams, dus ook in dat klassement scoorden we behoorlijk goed. De eerste training voor de marathon van Leiden was dus boven verwachting verlopen.
Dat konden we helaas niet zeggen van de loop van ruim een km naar het station van Alphen vanaf de sporthal. Toen we bij het station aankwamen zagen we de trein, die op dit traject vaak vertraging heeft, keurig volgens het spoorboekje vlak voor onze neus vertrekken.

Geen opmerkingen: