vrijdag 22 januari 2010

Willem-Alexander van Buren

Als fervent schaatsliefhebber lees ik alles wat los en vast zit over de Elfstedentocht. Zo viel mijn oog deze week op mijn werk in de bibliotheek op Privé. Normaal keur ik dit blad geen blik waardig, maar deze week lag het toch een tikkeltje anders.

Friese schaatsers twijfelen of Willem-Alexander in 1986 wel de hele Elfstedentocht reed...
Trainde PRINS WILLEM-ALEXANDER voor zijn tweede Elfstedentocht toen hij afgelopen weekend op de schaatsbaan zijn schouder brak? De 66-jarige LUTZEN HAAK uit Drachten, die driemaal de Tocht der Tochten reed, vindt dat de Kroonprins onterecht te boek staat als de "Held van 1986": "Hij is ná Franeker op het ijs gedropt en heeft de Elfstedentocht maar voor de helft gereden. Ook werd hij geduwd en getrokken…"

Het artikel komt er in het kort op neer: Willem-Alexander heeft een te slechte techniek om de Elfstedentocht uit te kunnen rijden. Dit werd opgehangen aan de val op de Uithof, waarbij bij de kroonprins de schouder uit de kom schoot en hij een klein breukje in het schouderblad had opgelopen. Deze blessure werd ook min of meer gewijd aan de belabberde techniek.
Wat het laatste aangaat: dit had iedere schaatser kunnen overkomen. Je kunt gewoon ongelukkig terechtkomen. Ik ken genoeg goede tot zeer goede schaatsers, die gewoon stomme pech hebben gehad om bij het vallen verkeerd terecht te komen. Het enige, wat je Willem-Alexander kunt verwijten, is dat hij op de verkeerde plek was. Wat deed hij op de Uithof, terwijl je vorige week de hele week kon schaatsen op de Kagerplassen?
Nu kan W.A. van Buren natuurlijk wel voor zichzelf opkomen, hoewel het moeilijk, zo niet bijna onmogelijk is om je na 24 jaar (!) tegenover dit soort roddels te verdedigen. Dat je met een gebrekkige techniek geen Elfstedentocht uit kunt rijden, is niet waar. Ik ken wel een paar schaatsers, die dat kunstje geflikt hebben. Als je maar genoeg doorzettingsvermogen hebt én genoeg tijd om in een laag maar constant tempo de 200 km te volbrengen. Als ze zeggen, dat hij geen meter op kop gereden heeft, dan neem ik dat voetstoots aan, maar als ze beweren, dat hij maar een kilometer of 60 tot 70 heeft gereden, dan geloof ik daar geen barst van.
In die jaren had Willem-Alexander namelijk een heel goede conditie. Uit de tweede hand weet ik, dat hij in zijn studentenjaren iedere zaterdagochtend schaatsles kreeg en dus trainde in de Leidse IJshal, toen nog de Menkenbaan geheten.
Hij heeft ook de marathon van New York gelopen. Mijn inmiddels overleden tante Miep van der Post zag hem in die periode 2 tot 3 keer per week vanuit Leiden langs haar huis in Hoogmade lopen, met een bewakingsteam. Laat ik het zo zeggen: W.A. van Buren was met begeleid verlof.
Kunnen we straks iemand in Privé verwachten, die komt beweren, dat hij de marathon van New York ook niet heeft gelopen?

Tegen roddels kun je je niet verdedigen. Er blijft toch iets hangen van "waar rook is is vuur". Ik hou strijden met open vizier en niet van dit soort achterklap. Hoewel ik het koningshuis zie als een goed betaalde poppenkast, waarbij ik denk, dat het grootste deel van de mensheid hun staatshoofd graag in zouden ruilen voor een van de Oranjes, ben ik er van overtuigd, dat Willem-Alexander gewoon goed getraind was in zijn jonge jaren. Hij zal heus niet met de auto naar Hoogmade zijn gebracht om daar een paar keer per week langs het huis van mijn moeders jongste zuster zijn gelopen omdat tante Miep zo'n bijzonder aardig mens was....

Geen opmerkingen: