donderdag 3 december 2009

Zichtlijnen


In het Leidsch Dagblad stond deze week, dat de velden en de kantine van F.C. Rijnvogels een paar honderd meter verplaatst zouden moeten worden, omdat een of andere architect had uitgevogeld, dat de zichtlijnen dan beter uitkwamen. We hebben het hier over een kantine, die er nog maar een paar jaar staat. Voorzitter Niek-Jan van Kesteren, die ook een dikke 20 jaar in het bestuur van de bibliotheek heeft gezeten, had als commentaar: "Als dat gebeurt, lever ik nog dezelfde dag de sleutels in bij de gemeente Katwijk."
Als je dit allemaal zo leest, denk je: "Dit is te zot om waar te zijn!" En dat is juist het verrassende van Nederland: dit zou nog zomaar kunnen gebeuren ook! Onderweg naar mijn werk had ik in mijn hoofd al snel een gedicht over dit actuele onderwerp klaar. De beginregels had ik voor andere voetbalgedichten al opgeslagen op mijn computer, dus het gedicht over de zichtlijnen had ik snel klaar en kon ik mailen naar Rijnvogels-voorzitter Niek-Jan van Kesteren.

Beste voorzitter,

Sinterklaas kwam bij het voetbalveld aan
en daar zag hij jou buiten de lijnen staan.
Sinterklaas komt uit Madrid,
waar de voetbalclub Real zit,
en deze heren worden kampioen
dankzij een man met heel veel poen.
Maar deze voorzitter heeft veel meer plezier
van zijn eigen F.C. Rijnvogels hier.
Maar geld smijten kan ook in Katwijk,
want natuurlijk heeft die architect gelijk
en gaat jullie kantine snel verdwijnen
voor iets belangrijks als de zichtlijnen!
Ajax heeft op de Arena een schuivend dak,
maar Katwijk overtreft dat echt met gemak,
want met zuurverdiende belastinggelden
heeft Rijnvogels straks schuivende velden
waarop men niet werkt met kalklijnen
maar waarop zichtlijnen verschijnen!

Sinterklaas en Pieterbaas

Geen opmerkingen: