zondag 29 november 2009

"En rij toch niet stilletjes ons huisje voorbij..."


In onze jeugdjaren zongen we uit volle borst Sinterklaasliedjes. Je moest eens weten, hoe braaf ik in die tijd kon zijn! In één van die liedjes, het befaamde "Zie ginds komt de stoomboot", komt de zinsnede voor "En rij toch niet stilletjes ons huisje voorbij..."
En laat dat dit jaar nu precies wel gebeuren. Kennelijk ben ik dit jaar niet braaf genoeg geweest. Daar komt nog bij: Ike gaat rond die tijd verhuizen van Utrecht naar Rotterdam, terwijl Siebe wederom naar Spanje gaat. Niet in de zak van Zwarte Piet, maar wel bepakt en bezakt. Hij vertrekt voor een nieuw wielerseizoen naar España. In 2010 gaat hij zich vestigen in Pamplona, waar hij voor de wielerploeg Telco gaat koersen. En behalve zijn liefde voor de wielersport is de trekpleister vooral zijn liefde voor Ana.

Mijn Sinterklaasviering was gisterenavond. Sinterklaas en een achttal Zwarte Pieten kwamen in de IJshal bij het G-schaatsen. Nu stond ik niet ingeroosterd, maar ik was toch al aanwezig, daar ik om kwart over 7 de les van Jaap de Gorter overnam. Met een viertal schaatsers kon ik op zeer onorthodoxe wijze aan de slag, o.a. met lopen als een clown en één rondje als kunstschaatser. Maar het gevolg was wel, dat bij alle vier de slag een stuk werd verlengd, en daar gaat het uiteindelijk om.
Aansluitend was er een uur G-schaatsen, met Sinterklaas en een paar Zwarte Pieten op de schaats. Er was koek-en-zopie, er was muziek en het was gezellig druk. Behalve vrijwel alle G-schaatsers van Katwijk en Leiden had Katwijk van dit uur ook een soort familiedag gemaakt.



Van lesgeven kwam natuurlijk niets, maar het schaatsplezier was er niet minder om. Integendeel. In polonaise gingen we een rondje op de buitenbaan achter Sint-Nicolaas aan. Het was geen p.r., maar het was reuze gezellig.





En als het gezellig is bij een IJVL-activiteit, dan is Carl Flaman graag van de partij. Tussen de bedrijven door reed ik nog wat rondjes met o.a. Nel, Erik, Jonathan en Karin. We kwamen op dit uur immers voor het G-schaatsen.
Ook nog een tijdje staan kletsen met Kees Aandewiel, de man van mijn collega Thea. Jaap, hun jongste kind, zit nu ruim een jaar op schaatsles en alles wat ik in het stuk "Souplesse" beschreven heb, beheerste hij. In de bochten slalomde hij rustig tussen een paar schaatsers door om tenslotte via een smalle doorgang tussen een schaatser en de boarding de bocht uit te schieten.



Op het eind van de avond reed ik een wedstrijdje tegen Jaap. Op het rechte eind was ik sneller, in de bocht moest ik het tegen de souplesse van de tienjarige afleggen. Met mijn ervaring van 30 jaar kon ik hem er niet van af rijden! En dat ligt echt niet alleen aan mijn geringe sprintvermogen. In ieder geval heeft IJsclub "Voorwaarts" een jong talent binnen de gelederen. Wie weet, wat we in de toekomst nog van Jaap Aandewiel zullen horen, maar de Katwijkse mentaliteit, die Dirk Kuijt heel ver gebracht heeft, is beslist geen nadeel voor een sporter. En dan ben ik de voornaamste basisvoorwaarde nog vergeten: het schaatsplezier spat van Jaap af!

Geen opmerkingen: