woensdag 22 april 2009

Marketingstrategie

Op maandag en dinsdag had ik in hotel "De Duinen" in Noordwijk de tweedaagse afsluiting van de cursus "Marketingstrategie voor bibliotheken". Het hotel is gelegen aan de voet van de duinen, vlak onder het mountainbikeparcours, waar ik met een paar trainingsmaten een enkel keertje per jaar op een gehuurde mountainbike ga trainen op kracht, duurvermogen, souplesse en vooral behendigheid.

Het was prachtig zonnig weer, dus het uitwerken van onze opdracht in groepjes van 4 deden we gezeten op het zonovergoten terras. Dit deed me sterk terugdenken aan mijn jaren op Pedagogische Academie "De la Salle" in Heemstede, destijds magnifiek gelegen in de bossen naast de "Linnaeushof". Een oude villa en een stuk of 12 houten stacaravans als leslokaal zorgden voor een unieke sfeer.

Hier heb ik de 3 mooiste jaren van mijn vrij lange schoolloopbaan doorgebracht: 2 jaar Havo-top en 1 jaar Pedagogische Academie. Helaas kon ik niet goed lesgeven. Degenen, die schaatsles van mij krijgen, zijn bij deze dus gewaarschuwd....
Op "De la Salle" trokken we ook nog wel eens naar buiten, met tekenen, biologie, aardrijkskunde en zelfs met economie. Deze sfeer hing er ook rond deze cursusdagen. Zoals de creativiteit op de Pedagogische Academie flink gestimuleerd werd, zo gebeurde dat hier ook. Denk echter niet, dat het een soort betaalde vakantie was: we gingen wel tot 11 uur 's avonds door! En toen zaten we echt niet meer op het terras.
De cursusleider had gevraagd, of ik mijn hardloopschoenen mee wilde nemen, zodat we 's ochtends om een stuk door de duinen en over het strand konden lopen. 's Avonds om half 12 begon hij al een beetje terug te krabbelen: "Als ik om half 8 niet bij de ingang ben, moet je maar alleen gaan."
Om half 7 stapte ik uit bed. Ik nam een licht ontbijt en om half 8 wachtte ik op Richard Steinbuch, die inderdaad niet op kwam dagen. Dat was erg jammer: voor Richard! De duinen waren gehuld in de nevel, waar het zonlicht doorheen filterde. Een prachtig gezicht. Ik kruiste het mountainbikeparcours en liep naar de dichtstbijzijnde strandopgang, die 2 km van het hotel af lag. Op het strand aangekomen was ik de enige persoon. Zowel richting Noordwijk als richting Langevelderslag zag ik niemand!
Na de altijd zware beklimming van de standopgang liep ik terug naar "De Duinen" om na een verkwikkende douche aan tafel te gaan voor het tweede lichte ontbijt. Daarna moest er weer hard gewerkt worden aan de opdracht voor marketingstrategie: uiteraard op het terras.
Bij marketing staat centraal: hoe kun je je klanten verleiden:

's Middags moesten we in drie groepen onze presentatie over de doelgroep "dynamische gezinnen" geven aan marketeers van Probiblio. Al met al heeft deze cursus mijn kijk op het bibliotheekvak, waarin ik bijna 30 jaar werkzaam ben, toch wel veranderd!
Om 5 uur fietste ik met medecursist Erica de Winter langs de prachtige bollenvelden naar station Voorhout, waar zij de trein naar huis zou nemen. Zelf reed ik door naar Noordwijk, waar ik bij Joop en Gea Beenakker een pizza zou eten. Daarna zou ik doorgaan naar Noordwijkerhout voor een loopje van 10 km op het terrein van de Sint-Bavo. Helaas kwam Joop door verkeersopstoppingen later thuis, maar het was gelukkig weer ouderwets gezellig en de sfeer van "De Hobbit", "De la Salle" en jongerenkoor "Oktopus" herleefde, zodat ik langer bleef plakken dan gepland.

Het menu was zeer verrassend: eerst volgde een halve pizza, daarna de tomatensoep en tot slot de tweede halve pizza. Zodoende zag ik Gea ook nog en vertrok ik veel te laat. Derhalve liep ik alleen het laatste rondje van 2,5 km mee met Jos Drabbels en Annelies van Strater.
's Avonds gingen we Noordwijk nog een afzakkertje halen bij Hen en Corine van den Haak om tenslotte om half 12 thuis te komen na een fietstocht onder een onbewolkte hemel en daardoor in vrij koude lucht.