zondag 26 april 2009

Flowers in the rain

Terwijl het bijna de hele maand april droog weer was geweest, begon het te regenen, toen wij om 9 uur aan het ontbijt zaten. Een snelle blik op buienradar liet zien, dat het nog wel een paar uur door zou gaan. Vanaf BelgiĆ« trok een langgerekt buienfront noordwaarts over Zuid-Holland. Het kwam dus mooi uit, dat we in de auto van Jaap de Gorter naar Noordwijkerhout konden rijden. Om 10 uur mocht ik mijn rijbewijs weer eens bewijzen en reden we met de ruitenwissers aan naar een parkeerplaats op een halve kilometer van "De Schelft" af, waar we ons in konden schrijven voor de laatste loop van het Zorg&Zekerheid-circuit. Jaap had dinsdag behoorlijk hard gelopen in de loop op het terrein van de Sint-Bavo en daarna 2 keer geskeelerd, zodat hij de 10 km zou gaan lopen. Voor mij was het de laatste wedstrijdloop voor de marathon van Leiden. Het lot bepaalde, dat ik met startnummer 1622 aan de halve marathon van Noordwijkerhout kon beginnen. Sorry, Bas.... Hans Boers was er vandaag niet bij. Hij was met Morena en de kinderen naar de Dominicaanse Republiek afgereisd om languit onder de palmen op zijn lauweren te rusten. In de kleedkamer deed ik mijn korte broek en een functioneel loopshirt aan en begaf me om 10 voor 11 vaar het startvak. Hier kwam ik Annelies van Strater tegen, die ook de halve zou lopen. Om 11 uur klonk het startschot, terwijl de regen nog steeds neerdwarrelde. Er stond niet veel wind, hetgeen inhield, dat de buien lang bleven hangen. De temperatuur was heerlijk, zodat je na zo'n 2 km met veel inhalen lekker in je eigen ritme door kon lopen langs de natte bollenvelden. We kwamen langs hotel "De Duinen". Wat hebben we van de week geboft met het mooie weer, waardoor we de opdracht voor marketingstrategie lekker op het terras uit konden werken. Nu zag het er nat en grauw uit. Zolang je doorloopt, heb je vrij weinig last van de regen. Na de steile duinopgang lag mijn marathonschema bijna in duigen. In de afdaling ontweek ik een boomstronk op het schelpenpad en kwam niet goed op mijn linkervoet terecht. Ik kon nog net voorkomen, dat ik mijn voet op zijn minst verzwikte. Zo zie je maar: je kunt nog zo in vorm zijn, maar door domme pech zou je voorlopig niets aan die vorm hebben. Wil je een marathon lopen, dan moet alles kloppen! De eerste paar passen waren gevoelig, maar door geconcentreerder mijn voeten neer te zetten kwam ik weer snel in mijn kadans. De grote klok bij het 5-kilometerpunt gaf 24.00 aan. Daar het ongeveer 20 seconden duurde, voor ik over de startstreep was, betekende dit een nettotijd van 23.40. Met de lichte wind zij-tegen liepen we door de duinen noordwaarts. De tweede 5 kilometer ging eveneens in 23.40, waarna het beste gedeelte van de tocht kwam: het fietspad vanaf Langevelderslag, waarover ik in mijn jeugdjaren zeer veel met de (brom)fiets gereden heb, als we vanuit Nieuw-Vennep met een groep vrienden naar het strand gingen. Langevelderslag was "ons" strand. Op dit stuk heb ik diverse groepjes ingehaald: erop en erover. De klok bij het 15-kilometerpunt gaf 1.10.50 aan, dus deze 5 km ging in 23.10. Bron foto: www.ikopfoto.nl Op dit gedeelte van het parcours had je het mooiste uitzicht op de bloeiende bloemen, al was het vandaag vooral "Flowers in the rain".  

Bij mij was het niet zozeer bloeiend, maar vooral bloedend. Bloedende tepels om precies te zijn. Een functioneel shirt zit op zich wel lekker, maar als het lang nat blijft, zoals vandaag, dan schuurt het op een bepaalde manier toch je tepels open. Voor de marathon zal ik het in de Toertochttips uitgebreid beschreven vaseline op mijn tepels smeren om te voorkomen, dat ik dan ook met een bebloed shirt over de finish moet komen. Langs de Leidsevaart heb ik vrijwel uitsluitend op kop gelopen. Ik kon het tempo redelijk goed vast houden. Met 23.55 werd het 20-kilometerpunt gepasseerd in 1.34.45. Ik moest er nog een behoorlijke snok aan geven om de laatste 1100 meter in 5 minuten te voltooien, zodat de bruto-eindtijd van startnummer 1622 op 1.39.48 uit zou komen. Netto ongeveer 1.39.half. Een mooie tijd met een behoorlijk vlak schema en als 147e van de 294 gefinishte mannen nog net in het linkerrijtje. Jaap had de 2 rondjes van 5 km in 48.15 volbracht, waar hij dinsdag over dezelfde afstand 45 hoog had gelopen. Annelies bleef met 1.57.43 nog aardig onder de 2 uur, die ze gepland had. Na Rob van Bladel gedag te hebben gezegd, reden we met de ruitenwissers in een hogere versnelling huiswaarts met een mooi uitzicht op "Flowers in the rain".

Geen opmerkingen: